سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت حادثه ناگوار زلزله در آذربايجان شرقي؛

امام جمعه تبريز:براي بازسازي مناطق زلزله زده 800 ميليارد تومان بودجه نياز است

آيت الله مجتهد شبستري امام جمعه تبريز گفت: بازسازي مناطق تخريب شده زلزله عصر شنبه در آذربايجان شرقي نيازمند حدود هشتصد ميليارد تومان سرمايه است.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران حضرت آيت الله مجتهد شبستري امام جمعه تبريز به مناسبت بروز حادثه ناگوار زلزله در آذريايجان شرقي گفت: با آرزوي قبولي طاعات و عبادات همه مردم در اين ماه رحمت با متألم شدن از حادثه زلزله آذربايجان از خداوند متعال خواهانيم تا درگذشتگان اين حادثه را مشمول معرفت و مصدومين آن را شفاي عاجل و بازماندگان را صبر جميل عطا كند.
وي افزود: پررودگار متعال به صبركنندگان پاداش بي نهايت عطا خواهد كرد و قرآن مجيد مومنين را به صبر فردي و دسته جمعي دعوت مي‌كند و به صبر كردن در مقابل خسارات مالي و جاني توصيه مي‌كند.
مجتهد شبستري اظهار داشت: حضرت  علي (ع) در توصيفي مستقيم مي‌فرمايند پرهيزگاران در هنگام نزول بلا و گرفتاريها صبر مي‌كنند و در حال راحتي و خوشي در مقابل خدا شاكر و سپاسگذارند و همچنين امام صادق (ع) در شمارش نشانه هاي فرد با ايمان را مي‌فرمايند  افراد با ايمان در مقابل ناملايمات باوقارند و هنگام نزول بلا اهل صبر و استقامت هستند.
امام جمعه تبريز افزود: با توجه به توصيه هاي قرآني و فرمايشات پيشوايان ديني مردم مسلمان و تربيت شده در مكتب رمضان و مكتب عاشورا در مقابل پيشامدهاي ناگوار بايد اهل صبر و استقامت باشند و از عهده امتحان الهي سرفراز بيرون بيايند.
وي ادامه داد: اين حادثه ها غير مترقبه و ناگوار يك نوع امتحان الهي براي مصيبت ديدگان است كه چگونگي صبر در برابر مقدرات الهي را بياموزند و هم وسيله امتحان مردم است كه چگونه به ياري مصيبت ديدگان و نيازمندان بشتابند.
مجتهد شبستري گفت: در زلزله آذربايجان شرقي حدود 250 نفر به رحمت خدا واصل شدند و حدود 2 هزار نفر مصدوم شدند و گرچه تلفات و خسارات جاني در مقايسه با حوداث شبيه به اين امر زياد نيست اما خسارات مالي خيلي گسترده است و در حدود 300 روستان تقريبا از 70 تا 100 درصد  تخريب شده و  هزاران نفر بي خانمان گشتند.
امام جمعه تبريز تصريح كرد: به حمدالله نيازهاي اوليه اين مصيبت زدگان يعني آور برداري، تكفين و تدفين متوفيان انجام گرفته و مصدومين به بيمارستان ها منتقل شدند و بازماندگان در چادرها اسكان داده شدند و از نظر تغذيه و مايحتاج اوليه نيازهاي آنها با مساعدتهاي مردم شريف، نوع دوست و مسئولان مربوطه برطرف شده است.
وي افزود: بايد توجه داشت عمده مسائله بارز و موجود در حال حاضر، مسله بازسازي مناطق تخريب شده است چرا كه تا دو و سه ماه آينده منطقه آذربايجان كه هوايش سرد مي شود بنابراين بايد در اين فرصت براي بازماندگان سرپناهي درست شود كه براساس برآورد و تخمين اوليه اين امر مستلزم هشتصد ميليارد تومان بودجه است و معلوم است كه دولت محترم قسمتي از اين بودجه را مي‌تواند تامين كند و خانه ها را بسازد ولي قسمت عمده بودجه بازسازي متوجه برادران و خواهران نوع دوست و خيرين با ايمان است.
امام جمعه تبريز ابراز داشت: اميدوارم مردم شريفي كه عرايض حقير را مي‌شنوند نه تنها خود بلكه با توصيه به ديگر افراد خير در اين زمينه اقدام شايسته و خداپسندانه داشته باشند و ان شاءالله عزيزان ما در صدا و سيما هم گاهي اين امر شايسته را به مردم يادآوري كنند.
مجتهد شبستري خاطرنشان كرد: اميدوارم هر چه زودتر طبق دستور قرآن بازسازي مناطق تخريب شده انجام شود و خداوند متعال در مقابل اين عمل صالح جزاي خير در دنيا و آخرت به همگان عطا فرمايد و اين  اسيب ديدگان را از بليات ارضي و سماوي محفوظ بدارد.
گفتني است امام جمعه تبريز در پايان با زبان ‌آذري پيام تسليت خود را به آسيب ديدگان و ملت شريف ايران ابراز داشت./ي2
برچسب ها: امامجمعه ، تبریز ، زلزله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.