سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه برگزاري جشنواره هارولد پينتر در سياتل؛

پينتر برنده نوبل ادبيات 2005

هارولد پينتر نمايشنامه نويس انگليسي خالق آثار مشهوري چون جشن تولد، درد مختصر و شبي بيرون از خانه موفق به دريافت جايزه نوبل ادبيات در سال 2005 شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، هارولد پينتر نمايشنامه نويس مطرح انگليسي آثار بسيار ارزشمندي را از خود به جاي گذاشته است و خبر اجراي بسياري از آ‌ن ها را در شكل ها و گونه هاي مختلف شنيده ايم.
اكنون در جشنواره بزرگداشت اين نمايشنامه نويس قرار داريم اين جشنواره كه تا 26 آگوست در شهر سياتل ايالات متحده ادامه دارد شامل اجراي نمايش، نمايشنامه خواني و نمايش فيلم مي شود.
بنابراين گزارش، در اين جشنواره 4 اثر از پينتر به نامهاي سرايدار، ضيافت، ناكجا آباد و زمان هاي گذشته اجرا مي شود كه به نوعي يادآور اين متون خواهد بود.
در اين جشنواره يك كارگاه سه ساعته نيز از سوي دوست و همكار پينتر ،هنري ولف برگزار مي شود.
هارولد پينتر نمايشنامه نويس مطرح انگليسي 10 اكتبر سال 1930 در لندن به دنيا آمد و در دسامبر 2008 ديده از جهان فرو بست.
اين هنرمند نمايشنامه نويس نخستين آثارش در دوره تئاتر پوچي قرار داشت و اولين اقداماتش در نگارش را اين گونه قلمداد مي كنند.
او براي راديو، تلويزيون، تئاتر و سينما نيز قلم مي‌زند و موفق شد تا در سال 2005 جايزه نوبل ادبيات را دريافت كند وي اين جايزه را سه سال پيش از مرگش دريافت كرد.
او در سال 1950 اولين اشعارش را منتشر كرد و بيشتر به دليل اجراهاي آثار شكسپير مشهور شد.
وي در سال 1975 با نوشتن نمايشنامه اتاق كه توسط دپارتمان هنرهاي نمايشي دانشگاه بريتسول چاپ شد نام خود را به عنوان نويسنده تثبيت كرد.
اولين نمايشنامه پينتر اثري به نام جشن تولد بود كه در سال 1957 نگاشته شد و در سال بعد در تئاتر ليريك لندن آن را به صحنه برد اما به دليل اين كه فضايي به شدت افسانه اي داشت مورد توجه قرار نگرفت و يك هفته بيشتر به روي صحنه نبود.
از نمايشنامه هاي معروف هارولد پينتر مي‌توان به آثاري چون اتاق، بالابر غذا، درد مختصر، آسايشگاه، چند نمايشنامه كوتاه، شبي بيرون از خانه، سرايدار، مدرسه شبانه، كوتوله ها، كلكسيون ها، فاسق، مهماني چاي، زير زمين، وقت ضيافت، تك گويي اشاره كرد.
پينتر از جمله نمايشنامه نويسان است كه جايگاه ويژه اي در تئاتر دنيا دارد و بسياري از كارگردانان تئاتري در كشورهاي مختلف بارها آثار وي را به صحنه برده اند و به شيوه اي كه او قلم مي زند علاقه ويژه اي دارند.
در ايران نيز هنرمندان بسياري قصد كردند تا نوشته هاي پينتر را به صحنه ببرند زيرا نوع شخصيت پردازي هاي او و فضايي كه در اثر خلق مي‌كنند جذابيت ويژه اي به نمايش مي دهد.
اغلب آثار پينتر در ايران ترجمه و چاپ شده است و اين متون هنوز هم با وجود اين كه سال هاي زيادي از نگارش آن مي گذرد و بارها اجرا شده جايگاه ويژه اي براي كارگردانان دارد./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.