سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دومين نشست تخصصي شعر مقاومت بين الملل اسلامي بيان شد؛

ترجمه شعر شاعران، طريقه اي براي ورود شعر مقاومت به جريان معاصر

ترجمه شعر شاعران با توجه به مولفه هاي ماهيتي و محمل هاي مضموني پر بسامد شعر نسل جوان، طريقه اي براي ورود به شعر مقاومت به جريان معاصر شعر فارسي است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاري دومين نشست تخصصي شعر مقاومت بين الملل اسلامي عصر روز گذشته 23 مرداد ماه با حضور شاعراني چون علي داودي، مصطفي محدثي خراساني، خليل عمراني، علي محمد مودب، محمد حسين نعمتي، عبدالرحيم سعيدي و قنبر علي تابش در مجتمع فرهنگي 13 آبان برگزار شد.
مصطفي محدثي خراساني شاعر تفكيك شعر مقاومت از دفاع مقدس را به رغم پيوند ماهيتي آنها يكي از دغدغه هاي اصلي مسئولان برگزاري كنگره شعر مقاومت بين الملل اسلامي دانست و گفت: به اين لحاظ تمركز من بر روي شعر نسلي است كه جنگ را نديده و در كنكاش شعر جوان مولفه هاي ماهيتي و محمل هاي مضموني پربسامد آن را دسته بندي كردم.
وي در ادامه اظهار داشت: شعر مقاومت دو محمل ترجمه اشعار شاعران شعر مقاومت عرب همچون نظر قپاني، احمد درويش، و آدونيس و ديگري ذات انقلاب اسلامي و بحث صدور آن را براي ورود به جريان شعر معاصر فارسي داشته است.
اين شاعر افزود: ترجمه  اشعار شاعران مقاومت عرب شعر معاصر را با جريان شعر مقاومت پيوند داده است.
محدثي خراساني تصريح كرد: ذات انقلاب اسلامي و بحث صدور آن جريان شعر مقاومت را به موازات شعر انقلاب پيش برده است.
وي ادامه داد: اما شعر نسل جوان كه عمدتا كساني هستند كه بعد از جنگ متولد شدند به حدود 20 محمل براي مضمون پردازي معطوف شده است.
اين شاعر گفت: از محمل هاي عطف ذهني شاعران جوان مي توان به بيداري ملت ها و خصوصا جهان اسلام، ايران و انقلاب اسلامي منشا بيداري اسلامي در جهان اسلام و موج بيداري اسلامي اخير متاثر از انقلاب، سازمان ملل و ناكارآمدي و همسويي آن بر تشديد ظلمي كه بر مسلمانان مي رود اشاره كرد.
وي در ادامه به آنكه هر چه هم در واقع راه مقاومت دشوار باشد و هرچه هم از سپاه مقاومت شهيد شده و ظلم ها افزون شود، شعله مقاومت خاموش شدني نيست، تاكيد كرده و اظهار داشت: بي غيرتي، خود فروختگي، خودباختگي شيوخ عرب، حربه قرار گرفتن بحث صلح و حقوق بشر و مقاومت و پشتوانه اي كه ايمان بر خدا و دعا و نيايش ايجاد مي‌كند و تاثير آن بر مقاومت از محمل هاي ديگر شعر جوان به شمار مي‌آيند./ي2
برچسب ها: ادب ، مقاومت ، شاعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.