سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

صنایع دستی استان نمودی از وجود تمدن‌های کهن ایرانی در کرمانشاه

کرمانشاه در اعصار مختلف همواره مورد توجه حکومت‌های وقت بوده و این استان خاستگاه بسیاری از تمدن‌های ایرانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


معاون صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: صنایع دستی مطرح استان گلیم، قالی، گیوه و سازهای سنتی است که در کنار آنها صنایع دیگری نیز چون چاقو‌سازی، نمد‌مالی، مصنوعات چرمی، گلیم گل برجسته و...وجود دارد که از جمله محصولات تولیدی است که امکانات آموزشی آن در استان فراهم است.

نصرت الله سپهر گفت تولید مصنوعات چرمی یک نوع از صنایع دستی در استان کرمانشاه است که این استان از دیرباز محل پرورش احشام و دام‌های فراوان بوده است و بنابه ضرورت، دباغی رونق فراوان داشته است لذا این امر کرمانشاه را به یکی منابع اصلی تولید و پخش چرم مرغوب در سراسر کشور تبدیل کرده است.

وی گفت: کرمانشاه در ساخت ‌سازسنتی و حتی نواختن آن جزو مهم‌ترین مناطق کشور هستند و کالاها ی تولیدی چرمی در استان درنوع خود در کشور بی نظیر است .

معاون صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: موسیقیکرمانشاه از گذشته‌های دور از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و به عنوان جزیی از فرهنگ این سرزمین شناخته می‌شود.

وی با اشاره به ساز تنبور، افزود: در اسلام‌آباد‌غرب، کرند، گهواره، کرمانشاه، سرپل‌ذهاب، قلخانی، گورانی، سنجابی، صحنه، کنگاور و دینور بهترین سازهای سنتی ساخته می‌شود.

سپهر با بیان اینکه شواهد باستان‌شناسی پیشینه هزاران ساله در این منطقه را تایید می‌کند گفت: در حال حاضر دو منطقه کرند و زنجان مهمترین مناطق در ساخت ابزار فلزی "چاقوسازی" هستند که به گفته کارشناسان فن صنعتگران کرند مهارت بیشتری از زنجان دارند.

وی هنر قلمزنی در استان که رواج آن را به دوران قبل از اسلامدر دوره ساسانیاناست را جزو قدیمی‌ترین صنایع دستی استان برشمرد.

معاون صنایع دستی استان استاد حسین قلمزن جد استاد معتمدی کرمانشاهی،استاد محمد لعلی، استاد صادق قلمزن، استاد یعقوب‌زاده، استاد باقر‌پور، استاد زرنگار و استاد القضایی را از بزرگان در این عرصه دانست و گفت: برعکس آنچه که همگان تصور می‌کنند که اصفهان مهد قلمزنی است اما تاریخ و قدمت قلمزنی در کرمانشاه فراتر از آن است و از قدیم الایام دالاهو و کرند‌غرب جزو مناطق ویژه قلمزنی بوده است.

وی موج‌بافی را شاخه‌ای از نساجی سنتی کرمانشاه برشمرد و افزود: از هنرهای اصیل و بومی استان که با ماشینی شدن زندگی کم‌کم در حال محو شدن از خاطره‌هاست موج‌بافی است.

سپهر پیشینه نمد‌مالیرا به هزاران سال پیش دانست و گفت: محصولات تولیدی انسان کوچ‌نشین و دام‌پرور جهت حفاظت در بربر تغییرات جوی محسوب می‌شود که در حال حاضر نمد‌مالی در بعضی مناطق به صورت دائمی و کارگاهی و در پاره‌ای دیگر به صورت فصلی تولید می‌شود.

وی گیوه بافی، گلیم‌بافی‌، منبت، معرق و چیغ‌بافی را از دیگر محصولات تولیدی دانست که در استان کرمانشاه تولید می‌شود./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.