سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

کاهش شدید آب بدن، صدماتی جدی به کلیه، مغز و قلب وارد می‌کند

کارشناس دارویی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: زمانی‌ که بدن شدیدا آب از دست بدهد صدمات جدی به کلیه، مغز و قلب وارد می‌شود بنابراین در طول شبانه‌روز باید آب مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

 

دکتر سمیرا صدیقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در نیشابور، افزود: دهیدراتاسیون به کاهش یا از دست دادن آب و نمک‌های مهم خون مانند پتاسیم و سدیم و کمبود آب در بدن اطلاق می‌شود و اثرات مختلفی بر عملکرد بدن دارد.

وی افزود: افزایش غلظت خون که سبب بالا رفتن فشار اسمزی و تحریک اعصاب عروقی می‌شود، یکی از اثرات کمبود آب در بدن است.

صدیقی با بیان اینکه این کمبود در عمل جذب مواد توسط سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند، گفت: کمبود آب مایعات خارج سلولی سبب غلیظ شدن این مایع می‌شود و بنابراین فشار اسمزی، آب داخل سلول را به طرف خود می‌کشد که برای سلول مضر است.

وی خاطرنشان کرد: درصدهای مختلفی کاهش آب در بدن عوارض مختلفی دارد که به طور مثال می‌توان گفت یک درصد کاهش آب فقط ایجاد تشنگی می‌کند اما دو درصد کاهش آب بدن، تشنگی شدید همراه با کاهش اشتها را به دنبال دارد.

این کارشناس دانشکده پزشکی نیشابور ادامه داد: سه درصد کاهش آب اختلال در حرکت به وجود می‌آورد و چهار درصد کاهش آب در بدن کاهش شدید تحریک بدنی را در پی دارد.

صدیقی یادآور شد: وقتی کاهش آب بدن به پنج درصد برسد، حالت تهوع، عصبانیت، شل شدن پوست و خواب آلودگی را به دنبال دارد و 18 تا 20 درصد آن ممکن است منجر به مرگ شود.

وی اضافه کرد: از دست دادن آب خواه ناشی از کم رسیدن آب به بدن و یا به خاطر شدت عرق در گرما یا کار بدنی(ورزش) باشد، باید با نوشیدن آب، چای کم‌رنگ و آب میوه جبران شود در غیر این‌صورت عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد./س 

برچسب ها: آب ، روزه ، بدن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.