سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

ایجاد باغ کلکسیون ملی پشتیبان ارقام انگور در ارومیه

باغ کلکسیون ملی پشتیبان ارقام انگور در ارومیه ایجاد می شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت : باهدف حفظ و نگهداری ارقام پرمحصول انگور کشور ، باغ کلکسیون ملی ، پشتیبان ارقام انگور ایران در ارومیه ایجاد می شود.

دکتر حامد دولتی افزود: شناخت خصوصیات گیاه شناسی و پومولوژیکی ، تهیه شناسنامه ژنتیکی واستفاده در برنامه های اصلاحی ارقام انگور ایران از اهداف دیگر احداث این باغ در ارومیه می باشد.

وی تصریح کرد : این باغ در قالب طرح تحقیقاتی ، ارزیابی ژنوتیب های انگور ایران در کلکسیون اصلی و پشتیبان با انتقال گونه های انگور کشور به این باغ انجام می شود.

وی گفت : در این راستا تاکنون حدود 300 رقم انگور موجود در کلکسیون اصلی واقع در ایستگاه تاکستان به ارومیه منتقل و درایستگاه تحقیقات باغبانی کهریز کاشته شده است .

دولتی یادآورشد : در چند سال آینده این تعداد به 800 رقم افزایش می یابد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی افزود: اجرای طرح ملی بررسی ارقام انگور مناسب برای شرایط دیم باهدف تازه خوری و تجاری مناسب نیز در 3 منطقه آذربایجان غربی ، شیراز و بجنورد نیز آغاز شده است .

وی خاطر نشان کرد : در این طرح تحقیقی سازگاری ارقام داخلی و خارجی شامل خلیلی سفید ، شاهانی ، کلاهداری ، فخری ، یاقوتی ، خلیلی قرمز ، خوشناو ، مام برایمه ، کج انگور ، پرلت ، فلیم سیدلس و بلاک سیدلس در مناطق دیم مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در راستای این طرح در استان آذربایجان غربی یک باغ تحقیقاتی برای اولین بار خارج از ایستگاههای مرکز و در شهرستان سردشت احداث شده است.

آذربایجان غربی به خصوص شهرستان ارومیه از کانونهای مهم تولید انگور در کشور می باشد که سالانه افزون بر 240 هزارتن انگور در 50 نوع از تاکستانهای آذربایجان غربی برداشت می شود./س

برچسب ها: ارومیه ، انگور ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.