سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی :

نتوانستیم در رسیدن به ضریب ایمنی رضایت بخش عمل کنیم

متاسفانه به دلیل عدم حمایت های واقعی در کشور در زمینه ساخت و ساز و مقاوم سازی نتوانستیم در رسیدن به ضریب ایمنی رضایت بخش حرکت کنیم .

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر تسنیمی، رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی در نشست خبری که امروز در این پژوهشگاه با توجه به اهمیت زلزله آذربایجان شرقی رخ داد افزود: زلزله ای که در آذربایجان شرقی رخ داده دارای ویژگی های خاصی که هم مسئولان اجرایی کشور و هم نمایندگان و هم محققان و جامعه مهندسی کشور، نظام مهندسی و سازمان های دولتی را تحت تاثیر قرار داده تا بیشتر به فکر ضریب ایمنی قابل قبول باشیم.
اهميتي که در سیاست های ابلاغی کشور به آن اشاره شده و در صنعت چشم انداز هم به آن توجه ویژه ای شده است بارها گفتیم که شاید جز دو و سه کشوری باشیم که در ارتباط با سند چشم انداز تا این اندازه به مسئله زلزله توجه شده است.

این دو زلزله که به فاصله 11 دقیقه از یکدیگر رخ داده و هر دو فرکانس بالایی داشته اند نشان داده که ما در این مناطق شواهد تاریخی در ثبت زلزله در این اطراف نبوده ایم اما زلزله های تاریخی که به تبریز نسبت داده می شود می تواند براساس نقطه نظرات متخصصان انتظار زلزله را از این به بعد در این اطراف نیز داشته باشیم.

بنابر این این حکایت می کند که جاهای دیگری از کشور که زلزله خیز هستند با چنین رویدادهایی که انتظار آن را نداریم مواجه شویم.

وی گفت: پتانسیل لرزشی کشور این هشدار را می دهد که باید در همه زمینه های مربوط توسعه شهری توجه بیشتری شود.

با این نگاه وقتی می خواهیم حرفهای دقیق تری بزنیم باید داده های دقیق تری در اختیار داشته باشیم به همین منظور اکیپی به این مناطق زلزله زده ارسال کردیم برای نصب 17 دستگاه لرزه نگاری در منطقه که برداشت و کنترل دقیق تری از این منطقه داشته باشیم و که شناخت علمی دقیق تری دست یابیم.

تیم دیگری متشکل از اعضای هیات علمی پژوهشگاه نیز به منطقه اعزام کردیم که از جنبه های مختلف ساخت و ساز و مدیریت بحران آنجا را ارزیابی کند البته چون عمق این دو زلزله در حد 10 کیلومتر برآورده شده طبیعتأ دامنه وسیعی را تحت تاثیر قرار نمی دهد بنابراین ارزیابی در این مساحت نیز در هر صورت برای ما حائز اهمیت است و امیدواریم داده های استخراج شده وضعیت ما را در آنجا معلوم کند.

وی تصریح کرد: قبلا یک گسل در آنجا شناسایی شده بود اما فعلا نمی توان گفت که دقیقا کدام گسل موجب زلزله شده اما تخمین داده می شود که گسل شرقی، غربی مسبب آن باشد.

**مهمترین آزمایشگاه تحقیقاتی زلزله کلنگ زنی شد

دکتر تسنیمی در ادامه گفت: مهمترین آزمایشگاه تحقیقاتی که پژوهشگاه عهده دارش بود سه هفته پیش در سوهانک تهران کلنگ زنی شد اما با چالش های خسته کننده مواجه هستیم و این یک پروژه بزرگی است که در فاز اول به میزان هشت هزار متر مربع ردیف بودجه ای عمرانی داشته و این بر اساس دلایل کارشناسی به بیست هزار متر طراحی گردیده است.

وی تصریح کرد: یک موضوع مهم که باید به آن توجه شود سرمایه گذاری در عرصه تحقیقات است که به طور مستقیم به حوزه مرتبط با زلزله بر می گردد و این موضوعی است که از سال 77 تا امروز آن را بیان می کنیم و آن این است که ما در تدوین استانداردها که یعنی حداقل شرایط قابل قبول است عقب هستیم.

همچنین در کنترل استانداردها و نیروی انسانی مرتبط با ساخت و ساز نیز عقب هستیم.

ما فعالیت های مهندسی مان را نباید درگیر جریانهای حاشیه ای کنیم. اینها باید بتوانند به طور مستقیم در زمینه مربوط به خود اثر گذار باشند.

در قانون نظام مهندسی که در کشور به جریان افتاده باید ارزیابی جمعیتی را داشته باشیم.

وی گفت: مدیریت بحران نباید بسنده شود به اینکه یک بودجه ای پیش بینی کنیم چرا که بحران فقط زلزله نیست بلکه ما سیل و خشکسالی هم داریم.

زلزله 11 مارس ژاپن به ما آموخت که یکی از روش های موثر کاهش آثار نامطلوب بحران آموزش است اما در کشور ما در کاهش بحران نیروی انسانی واقعا چقدر تاکنون اثرگذار بوده.

پژوهشگاه براساس باور خود مانوری را به نام مانور زلزله در مدارس مطرح کرد تا بچه ها با موضوعی به نام زلزله آشنا شوند اما امروز مواجه هستیم با این موضوع که به مانور ایرادهای عجیبی مطرح می کنند که هر بخش به دنبال برداشته های بخشی و حوزه ای است. باید کشور را در این وضعیت نجات دهیم و در حوزه های مختلف آموزشی فعال باشیم.

اما این سوال مطرح می شود که در حوزه علوم انسانی در ارتباط با زلزله چه کار کردیم؟

** در ارتباط با تحقق اهداف نظام مهندسی موفق نبودیم

رئیس پژوهشگاه زلزله در ادامه افزود: ما در ارتباط با تحقق اهداف نظام مهندسی و وظایف آن موفق نبودیم و نتوانستیم در رسیدن به ضریب ایمنی رضایت بخش حرکت کنیم، متاسفانه در تهران با این وسعت جمعیت هر نوع شهرکی ساخته می شود که باید امکانات خوب نیز باید به آنها اختصاص داده شود.

**شاهد بودم که نظارتی بر برخی از ساخت و سازها وجود ندارد

وی افزود: متاسفانه شخصا شاهد بودم که هیچ نظارتی در برخی از ساخت  و سازها وجود ندارد و شنیدم که هنوز امضا فروشی هست و معلوم نیست که این چه نظام مهندسی است.

به طور کلی کنترل ها درست نیست و مصالحی را تولید می کنیم که باید از رده خارج شوند.

ما تنها ادای سبک سازی را در می آوریم ما در حال حاضر به لحاظ ساخت و ساز مرتب صنعتی سازی را مطرح می کنیم اما حمایت های واقعی در کشور محقق نشده و فعلا آسیب پذیر هستیم./ح

برچسب ها: زلزله ، گسل ، اهر ، ورزقان ، ایمنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.