سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نويسنده آمريکايي :

سياست آمريکا در افغانستان شکست خورد

نويسنده آمريکايي در موسسه باشگاه مشترک المنافع تاکيد کرد سياست آمريکا در افغانستان شکست خورده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ راجيو چاندراسکاران درباره سياستهاي اوباما رئيس جمهور آمريکا در جنگ افغانستان گفت : بايد قبول کنيم که افزايش نيروها در افغانستان استراتژي اوباما بود و مقامات زير دست او  مي بايست همه تلاش خود را براي اجراي اين استراتژي به کار مي گرفتند اما هر قسمت از دولت اشتباهات خطرناکي مرتکب شد.

وزارت دفاع آمريکا پنتاگون نيروهاي زيادي را به مناطقي که نمي بايست،  اعزام کرد در حاليکه مي بايست اکثر اين نيروها را در قندهار دومين شهر بزرگ افغانستان و پايتخت معنوي طالبان مستقر کند.

اهميت اين شهر به حدي است که اگر به دست طالبان بيفتد آنها مي توانند کل  افغانستان را تصرف کنند همانطور که در اواسط دهه هزار و نهصد و نود اين کار را کردند. اما ما بيشتر نيروهايمان را به هلمند اعزام کرديم. بدتر از همه اينکه ما اين نيروها را به جايي در هلمند اعزام کرديم که کمتر از يک درصد از جمعيت افغانستان را در خود جاي مي دهد.
 حقيقت اين است که در داخل پنتاگون نيز درباره اجراي سياستها رقابت وجود دارد. سپاه تفنگداران دريايي آمريکا که اکثريت اين نيرو را تشکيل مي داد نمي خواست در کنار ارتشهاي آمريکا و کانادا کار کنند. آنها مي خواستند مستقل عمل کنند. بعلاوه استقرار نيروهاي غيرنظامي آمريکا که قرار بود در کنار نيروهاي نظامي در افغانستان کار کنند بسيار کند انجام مي شد. در واقع عملکرد ديپلماتهاي آمريکا و پرسنل غيرنظامي در افغانستان ضعيف بود و کمک لازم را به نظاميان نمي کردند.
 همچنين وزارت خارجه آمريکا نيز در امر بازسازي افغانستان عملکرد خوبي نداشت و بسياري از بودجه ها را از طريق مقاطعه کاران براي طرحهايي بيهوده هدر داد. شرايط افغانستان در امر بازسازي همانند سالهاي اول جنگ عراق بود که افراد نالايق در برخي سمتهاي مهم منصوب شده بودند. در بسياري از موارد هماهنگي لازم ميان گروههاي بازسازي و نيروهاي نظامي وجود ندارد و اين هزينه بازسازيها را افزايش مي دهد. در حاليکه در زمان بوش بازسازي افغانستان تشنه کمکهاي خارجي بود در زمان اوباما سيل بودجه به اين کشور جاري شده است اما افغانستان توان جذب اين بودجه را ندارد و به همين علت بخش زيادي از بودجه هدر مي رود.
برچسب ها: آمریکا ، افغانستان ، جنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.