سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

توليد بيش از 600 هزار تن گندم در آذربايجان شرقي

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از توليد بيش از600 هزار تن گندم در استان در سال زراعي جاري خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، ايوب ايراني فام امروز در جلسه شوراي مديران سازمان با بيان اينکه در سال زراعي جاري اقدامات لازم براي توليد 824 هزارتن گندم در آذربايجان شرقي فراهم ديده شده بود،افزود: برغم پيش بيني‌هاي اوليه توليد همين مقدار گندم، به دليل خسارتهاي ناشي از حوادث غيرمترقبه همچون سرمازدگي، تگرگ، سيل و بادزدگي در استان، شاهد توليد بيش از 600 هزار تن گندم در استان هستيم.

وي فراهم كردن زمينه حضور بخش خصوصي در خريد گندم را يكي از تفاوت هاي خريد گندم در سال جاري نسبت به گذشته دانست و گفت : امسال دولت به نحوي برنامه ريزي كرده كه بخش خصوصي و كارخانجات آردسازي نيز وارد چرخه خريداز كشاورزان شوند.

ايراني فام بابيان اينکه براين اساس گندم با توجه به قيمت پايه 420 تومان (خريد گندم ) براي هر كيلوگرم ادامه داد: سال زراعي جاري، نخستين سالي است كه خريد انحصاري جاي خود را به خريد توافقی داده و كارخانجات آردسازي به عرصه خريد ورود مستقيم داشته اند و براين اساس آنها مي توانند ماده اوليه مورد نياز خود را از كشاورز خريداري كنند.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه تفاوت قيمت خريد و فروش گندم در سالجاري باعث تقويت انگيزه بخش خصوصي در خريد گندم شده است گفت: كاهش تصديگري دولت در امر خريد، حمل و نقل، ذخيره سازي و نگهداري گندم، سوق دادن نقدينگي كارخانجات آرد سازي و فعالان بخش صنعت و صنايع آرد به خريد گندم از مزاياي ورود بخش خصوصي به خريد گندم بوده است.

وي با بيان اينکه در سال زراعي جاري كشاورزان صاحب اختيار بوده و مي‌توانند گندم خود را در بازار به نرخ بالاتري به متقاضيان عرضه کنند، افزود: دولت گزينه آخر براي فروش گندم به كشاورز محسوب مي‌شود كه اين امر باعث شده تا كشاورزان گندم خود را به بيش از نرخ تضميني به كارخانجات عرضه كنند.

ايراني فام كمك به اقتصاد كشاورزي و حمايت از توليد ملي در سالي كه تحت اين عنوان نام گذاري شده است را از جمله هدف هاي حمايت از گندم، اين محصول استراتژيك دانست و افزود: ارتباط مستقيم بين كشاورزان و كارخانجات آرد زمينه توليد گندم براساس سفارش وكيفيت مورد انتظار كارخانجات را در سال هاي آينده فراهم می کند و با توجه به كاهش تصدي گري دولت درحوزه خريد گندم كه مزاياي بسياري را به همراه داشته اميد مي‌رود درعمل شاهد كاهش قيمت تمام شده و خريد كيفي توسط كارخانجات باشيم که این امر نشانگر شکل گیری ماده 110 آیین نامه اجرایی گندم است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.