سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با ابلاغ قانونی از سوی رئیس جمهور محقق می‌شود

عضویت ایران در موسسه منطقه‌اى استانداردسازى

رئیس جمهور، قانون عضویت ایران در موسسه منطقه‌اى استاندارسازى، ارزیابى انطباق، تائید صلاحیت و اندازه شناسى(ریسکام) را ابلاغ کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون عضویت ایران در موسسه منطقه اى استانداردسازى، ارزیابى انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسى(ریسکام) که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
 
بر اساس ماده واحده این قانون به دولت اجازه داده می شود در موسسه منطقه اى استانداردسازى، ارزیابى انطباق، تائید صلاحیت واندازه شناسى(ریسکام) عضویب یابد و برای پرداخت حق عضویت مربوط، اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.
 
همچنین رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی در اجرای ماده(2) اساسنامه الزامی است و ماده(14) اساسنامه پس از تصویب مقررات مربوط به حل و فصل اختلافات بر اساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الاجراست.
 
دولتهای عضو اکو در راستای اهداف منشور اکو، با آگاهی از اهمیت استانداردسازی ارزیابى انطباق، تائید صلاحیت واندازه شناسى در تجارت و اقتصاد در منطقه اکو و سراسرجهان، با آگاهی از ضرورت هماهنگ سازی استانداردها و نیز ارزیابى انطباق، تأیید صلاحیت واندازه شناسى در منطقه اکو، با تصدیق نقش حیاتی استانداردها در ارتقای تجارت درون منطقه ای و حذف موانع فنی در امر تجارت، با در نظر داشتن هدف جهانی سازمانهای بین المللی استاندارد(آی.ای.سی،ایزو و غیره) و شعار «استاندارد واحد و روش ارزیابی انطباق واحد مورد پذیرش همگان»، بر آن شده اند تا «موسسه منطقه اى استانداردسازى، ارزیابى انطباق، تائید صلاحیت واندازه شناسى(ریسکام)» را تاسیس کنند که به صورت مستقل فعالیت خواهد کرد اما به عنوان یکی از موسسات منطقه ای وابسته به سازمان همکاریهای اقتصادی(اکو) خواهد بود.
 
بر این اساس ، ریسکام باید استانداردهای ملی کشورهای عضو اکو و روشهای ارزیابى انطباق، تأیید صلاحیت واندازه شناسى کشورهای عضو اکو را هماهنگ کند. همچنین تجارت را از طریق هم راستا کردن روشهای استاندارد، ارزیابى انطباق، تائید صلاحیت واندازه شناسى تسهیل و ترغیب کند که این خود به حدف موانع فنی در امر تجارت کمک می کند.
 
اهداف
 
ترویج توسعه استاندارد و فعالیتهای مرتبط و به عبارتی ارزیابى انطباق، تأیید صلاحیت واندازه شناسى در منطقه اکو با هدف تسهیل تبادل کالاها و خدمات و توسعه همکاریها در عرصه فعالیتهای معنوی، فناوری و اقتصادی، تشویق به کاربرد استانداردهای بین المللی ارائه شده از سوی سازمانهای بین المللی همچون ایزو، آی ای سی و غیره و فراگیر کردن استانداردهای مذکور، برگزاری هم اندیشی ها، فراهمایی ها، نمایشگاه ها، بازارهای مکاره و غیره با هدف معرفی محصولات و خدمات ملی کشورهای عضو و از میان برداشتن موانع فنی در امر تجارت در منظقه اکو از طریق هماهنگ سازی استانداردها و نیز روشهای تایید صلاحیت، ارزیابی انطباق و اندازه شناسی از اهداف موسسه منطقه اى اکو، استاندارسازى، ارزیابى انطباق، تائید صلاحیت واندازه شناسى(ریسکام) است.
 
مقر و جایگاه قانونی موسسه
 
مقر موسسه در تهران خواهد بود. ریسکام به صورت مستقل عمل می کند اما به اکو، به عنوان یکی از موسسات منطقه ای آن وابسته خواهد بود. موسسه امور جاری خود را مطابق با مفاد این اساسنامه انجام خواهد داد، همچنین آیین کار و مقررات اداری، مالی و کارگزینی کارکنان بر اساس این اساسنامه تدوین خواهد شد.
 
عضویت
 
هر کشور عضو اکو، عضو ریسکام خواهد بود مشروط بر اینکه مفاد این اساسنامه را به طور رسمی اعمال کند، تعهد کند که به طور کامل به آن احترام بگذارد و از آن پیروی کند و آن را طبق رویه ها و قواعد قانون اساسی خود تصویب کند.
 
همچنین هر کشور عضو با در نظر گرفتن میزان مشارکت در فعالیتهای گوناگون ارکان موسسه بر اساس مفاد این اساسنامه، تنها دارای یک حق رای در رکن تصمیم گیری موسسه است. تصمیم مربوط به عزل هر کشور عضو، توسط شورای عمومی اتخاذ می شود.
 
روابط با ارکان اکو
 
موسسه گزارشهای سالیانه مربوط به فعالیتهای جاری و برنامه های آتی موسسه را برای بررسی به شورای وزیران اکو و برای اطلاع دبیر کل ارائه خواهد کرد. موسسه می تواند با سایر سازمانهای تخصصی و موسسات منطقه ای اکو رابطه برقرار کند.
 
روابط خارجی
 
موسسه می تواند برای برقراری روابط همکاری با سایر کشورهای غیر عضو، سازمانهای منطقه ای و بین المللی و موسسات علاقه مند به همکاری جامع یا بخشی در زمینه استانداردسازی، ارزیابى انطباق، تائید صلاحیت و اندازه شناسى اقدام کند. ماهیت، شرایط و حدود همکاریهای مزبور از سوی شورای عمومی تعیین می شود.
 
اصلاحیه های اساسنامه
 
هر کشور عضو حق دارد برای ارائه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به شرط برخورداری پیشنهاد مربوط از حمایت حداقل نصف به علاوه یک اعضای موسسه اقدام کند. مدیر اجرایی پیشنهادهای مربوط را به شورای عمومی ارائه خواهد داد.
 
اصلاحیه ها در صورت تصویب نهایی در شورای عمومی پس از طی مراحل تشریفات موضوع ماده(17) این اساسنامه لازم الاجرا خواهند شد.
 
حل و فصل اختلافات
 
مقررات مربوط به حل و فصل اختلافات از سوی دبیرخانه مرکزی در راستای تشریفات و قواعد اکو تهیه و از سوی شورای عمومی با در نظر گرفتن قواعد و مقررات داخلی کشورهای عضو تصویب می شود. در صورت اختلاف در تفسیر این اساسنامه و آیین کار موسسه، اساسنامه ارجحیت خواهد داشت.
 
لازم الاجرا شدن اساسنامه
 
این اساسنامه پس از تصویب آن از سوی شورای وزیران اکو، طبق رویه ها و قواعد قانون اساسی متبوع کشورهای عضو تصویب خواهد شد. این اساسنامه پس از آنکه چهار کشور عضو اکو که آن را امضاء کرده اند، اسناد تصویب خود را نزد دبیرکل یا دبیرخانه اکو تودیع کنند، لازم الاجرا خواهد بود.

"انتهاي پيام"/س3
برچسب ها: استاندارد ، عضویت ، دولت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.