سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

اجلاس غیرمتعهدها گفتمان نوینی رابرای ملل جهان به ارمغان خواهد آورد

دبیر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم اراك، كمجیان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران رویكرد جدید و گفتمان نوینی را برای ملل جهان به ارمغان خواهد آورد.

آصفری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  افزود: برگزاری این اجلاس به لحاظ سیاسی و فرهنگی راه را برای نظریه پردازی در قالب فرهنگ سیاسی مردم سالاری بوم ی در جهان سوم و ملل زیر دست فراهم می كند.

وی گفت : برگزاری این اجلاس بسیار مهم در ایران اسلامی، نشان از اثرگذاری و ثبات همه جانبه كشور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی است.

نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود : مهم ترین شاخصه اجلاس های جنبش غیر متعهدها، شركت فعال در سیاست های بین المللی برای كاهش بحران ها و جلوگیری از قرارگرفتن كشورها در دو قطب قدرت است.

آصفری گفت : احترام به حاكمیت و تمامیت ارضی كشورها، كاهش تشنج در روابط بین الملل، مخالفت با پیوستن به اتحادیه های نظامی، پشتیبانی از منشور ملل متحد، خودمختاری و آزادی همه ملل از بند استعمار، همكاری مثبت بین المللی، حل مسالمت آمیز اختلافات، مبارزه با نژادپرستی، لزوم خلع سلاح با نظارت بین المللی و امضای قرارداد خلع سلاح از سوی قدرت های بزرگ، مداخله نكردن در امور داخلی دیگر كشورها و مبارزه با عقب ماندگی، استراتژی و راهبرد جنبش عدم تعهد است.

وی افزود : با توجه به این كه نیمی از اعضای سازمان ملل متحد را كشورهای عضو جنبش عدم تعهد تشكیل می دهند، این جنبش می تواند فراكسیون بسیار قوی و نیرومندی را در مجمع عمومی سازمان ملل به وجود آورد و از این طریق برانگیزه های اعضای دایمی شورای امنیت تاثیر گذارد.

دبیر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : همچنین نبض اقتصاد، مواد اولیه آن و بازار مصرف تولیدات نظام سرمایه داری در اختیار اعضای جنبش عدم تعهد است و جنبش می تواند به طور غیرمستقیم بر تصمیم های سیاسی و یك جانبه مجامع بین المللی كه اهداف ویژه ای را دنبال می كند، اثرگذار شود.

آصفری افزود : اعضای جنبش عدم تعهد اگر به اصول و آرمان های مشترك آن وفادار باشند می توانند از رشد، نمو و انتقال بحران به داخل مرزهای خود و از ایجاد پدیده های منفوری چون گوانتانامو، ابوغریب و بگرام جلوگیری كنند.

وی گفت : برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها در تهران با توجه به بهار بیداری اسلامی در كشورهای خاورمیانه و عضویت این كشورها به ویژه مصر در این جنبش، راه مردم سالاری را برای جهان سوم بدون اتكا خاص به دموكراسی وارداتی به این كشور ها، هموار خواهد كرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.