سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیلان/

"چانچو " چیست؟

" چانچو " چوبی است که بر دوش نهند، بارکشند و " چانچو کشی" شغلی است در حال فراموشی ...

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان ، با شنیدن چانچو فکر کردید که این کلمه ژاپنی، چینی یا واژه ای مربوط به خاور دور باشه، اما اینطور نیست این واژه کلمه اصیل گیلانی است و چانچو در اصطلاح گیلانی ها به چوبی گفته می شود که به دو طرف آن زنبیلی حصیری آویزان می کنند و فردی که به آن چانچوکش می گویند با گذاشتن چانچو بر دوش برای فروش مرغ ، تخم مرغ و بسیاری از محصولات  مورد نیاز روستاییان از روستایی به روستای دیگر میرفت و بار این زحمت را بر دوش می کشید.

چانچو کشی شغلی پر زحمت است که امروزه در حال فراموشی است و تنها افرادی که هنوز این شغل را ادامه می دهند پیرمردهایی هستند که سالها به شغل چانچو کشی پرداخته اند امروز هم چه از سر عادت چه از سر نیاز هنوز به این شغل جالب اما پر زحمت ادامه می دهند.

گسترش زندگی ماشینی، اسفالت شدن جاده های روستایی و دسترسی اسانتر به بازارهای محلی و پرزحمت بودن شغل چانچو کشی باعث شده تا این حرفه جالب رفته رفته فراموش شود و امروزه دیگر تنها در بازارهای محلی گیلان می توان تعداد اندک از  چانچو کشان را دید که در حال فروختن تخم مرغ یا مرغ هستند.

شاید در اینده ای نزدیک این حرفه جالب تنها در موزه ها قابل دیدن باشد این را نه تنها امار و ارقام بلکه موی سفید چانچو کشان گیلانی می گوید...

کاش فکری به حال این شغل می شد و با ترفندی این حرفه جالب را در آئین ها و سنت های محلی احیا می کردند /س
برچسب ها: دانشنامه ، فرهنگی ، چانچو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
جنس چوب چانچو با عث شد که من آنرا جستجو کنم.
از چوب در خت آزاد از خانواده نارون به دلیل خاصیت ارتجاعی آن در ساخت چانچو استفاده می شود.