سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صعود ايران به رتبه 16 توليد علم جهان

سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ثبت و نمايه سازی مقالات دانشمندان ايران در پايگاه استنادی اسکوپوس2012 نشان می دهد که ايران در اين بازه زمانی 19559 مقاله توليد کرده است.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، دکتر مهراد با بيان اينكه سياست های موثر دولت باعث ايجاد انگيزه قوی در اعضای هيات علمی و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتی و فناوری شده است ، گفت :  اکنون دانشگاه ها با علاقه وافر در جهت توسعه علمی از نظر کمی و کيفی گام های رو به جلو بلندی بر می دارند که تبلور آن در تربيت بيش از 4 ميليون دانشجو در دانشگاه های دولتی و غير دولتی ، افزايش دوره های تحصيلات تکميلی و پرداختن به پديده های نوين علمی  در قلمرو نانو فناوری، بيوتکنولوژی، هوا و فضا، سلول های بنيادی و توليد علم نمايان شده است.
دکتر مهراد تصريح کرد: رتبه توليد علم ايران در پايگاه اسکوپوس در سال قبل که 17 بوده ، هم اکنون در اثر تلاش های بی وقفه مجموعه عوامل شامل اعضای هيات علمی، مديريت ها و سرمايه گذاری در عرصه آموزش عالی ، به رتبه 16 در هفت ماه اول سال 2012 ميلادی ارتقا يافته است.
وي  با تبريک اين حرکت غرور آفرين به جامعه علمی كشورگفت: ترکيه که همواره از نظر توليد علم در سال های مختلف بر ايران پيشی داشت ، در سال 2011 ميلادی جمهوری اسلامی ايران نه تنها اين کشور را پشت سر گذاشت، بلکه در سال جاری نيز با اختلاف 3 رتبه از ترکيه پيش افتاده و رتبه توليد علم ترکيه در حال حاضر 19 می باشد که همين رتبه را در سال 2011 ميلادی نیز بدست آورده بود.
به گفته دکتر مهراد رتبه اول در طی دوره مورد اشاره، به ايالات متحده مربوط می شود که در حدود 282665 مقاله توليد کرده است، رتبه های دوم تا پنجم نيزبه ترتيب به چين (197537 مقاله)، انگلستان (81853 مقاله)، آلمان (75635 مقاله) و ژاپن (60446 مقاله) تعلق دارد.
وی افزود: هندوستان از قاره آسيا، پس از ژاپن در جايگاه 7 توليد علم جهان نشسته است و ميزان توليدات علمی اين کشور 47082 مقاله می باشد و رتبه های 6، 8، 9 و 10 جهان نيز مربوط به فرانسه، کانادا، ايتاليا و اسپانيا می باشد.
وي در ادامه گفت : کره جنوبی سومين کشور قاره آسيا است که از نظر توليد علم بعد از ژاپن و هندوستان با توليد 35009 مقاله، مقام 12 توليد علم را از آن خود نموده و از ساير کشورهای نوظهور علمی می توان به برزيل و تايوان اشاره کرد که به ترتيب با توليد 24951 و 21218 مقاله، رتبه های 14 و 15 جهان را کسب کرده اند.
دکتر مهراد افزود: نگاه اجمالی به توليدات علمی ساير کشورها نشان می دهد که بسياری از کشورهای پيشرفته و در حال توسعه جهان رتبه ای بعد از جمهوری اسلامی ايران بدست آورده اند وکشورهای سوئيس، روسيه و سوئد به ترتيب با 19242 مقاله، 18156 مقاله و 16552 مقاله بعد از جمهوری اسلامی ايران در رتبه های 17، 19 و 20 قرار دارند.
وی تصريح کرد: مالزی که به دلايل مختلف موفق شده جمعيت زيادی از کشورهای جهان را به عنوان دانشجو در دانشگاه های  خود بپذيرد و سهم قابل توجهی از اين دانشجويان به دانشجويان ايران تعلق دارد، تنها 8837 مقاله توليد نموده و رتبه 27 جهان را احراز کرده و رتبه رژيم اشغالگر قدس با توليد 9149 مقاله، 26 جهان است.
رييس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اعلام كرد : دو کشور عربستان سعودی و مصر نيزبه ترتيب با 5787 مقاله و 5629 مقاله دارای رتبه های 38 و 40 توليد علم جهان می باشند.
 دکتر مهراد گفت: ارتقا مرتبه ايران در توليد علم در شرايطی حاصل شده است که تحريم های مختلف نه تنها بر کليت جمهوری اسلامی ايران بلکه بر دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور نيز تحميل شده، به طوری که کشورهای غربی حتی از فروش مجلات به دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتی كشورمان امتناع می ورزند، با اين حال از آنجا که دانشمندان جمهوری اسلامی ايران راه ترقی و پيشرفت علمی را با توجه به سند چشم انداز ايران 1404 و نقشه جامع علمی کشور به خوبی شناخته اند اکنون هيچ حرکتی نمی تواند جلو پيشرفت های علمی ايران را کند نموده و به تاخير اندازد.
به گفته دکتر مهراد با اصلاح آئين نامه ارتقا که در آن به موازات توليد علم به شکل انتشار مقالات در مجلات معتبر بين المللی، به کاربردی کردن علم نيز توجه ويژه ای شده، می توان انتظار داشت که در آينده نه چندان دور بخش مهمی از مقاله های علمی دانشمندان کشور در عرصه های تجاری جنبه کاربردی پيدا کرده و بخش صنعت کشور نيز از اين حرکت مهم علمی استقبال و در تجاری سازی يافته های علمی به نحو مطلوب بهره جويي کند. /عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.