سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

حذف جنسیت های رشته های تحصیلی حاشیه سازی است

حذف جنسیتی یک حاشیه سازی از آن سوی مرزهاست و رسانه ها وارد این بازی نشوند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری شب گذشته طی برنامه ضیافت افطار با خبرنگاران گفت: انتظار کلی ما از رسانه ها ضمن انتقال خواسته های افکار عمومی، کمک به ما در اجرای برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز 20 ساله است.

وی در خصوص بحث حذف جنسیت رشته های تحصیلی که این روزها شایعات زیادی به پا کرده افزود: حذف جنسیتی یک حاشیه سازی است که آن سوی مرزها آن را ساخته اند و این طرف هم با آن بازی می کنند .خواهش من از از اصحاب رسانه این است که وارد این بازی ها نشوند.

وی تصریح کرد: به طور کلی 90 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه به صور رقابت بین دختر و پسر است و تنها 5 درصد رقابت ها فقط مرد و 5 درصد رقابت ها فقط زن است.

دانشجو اظهار داشت: این 5درصدها هم شامل دانشگاههایی مانند الزاهرا حضرت معصومه کوثر بجنورد برای دختران و دانشگاه امام صادق امام حسین و مالک اشتر برای پسران است.

* صعود یک پله ای جایگاه ایران در تولید علم

دانشجو در ادامه سخنان خود گفت:ساعاتی قبل پایگاه استمدادی جهان اسلام اعلام کرد: که ایران از مقام 17 تولید علم در دنیا به مقام 16 رسیده و در زمینه تولید علم یک پله رشد داشته است .

وی افزود: آموزش عالی مجموعه ای علمی است و سعی ما بر این است که بتوانیم به اهداف علمی خود برسیم .

وی با تاکید بر این نکته که وزارت علوم را در جناح بندی های سیاست داخل نکنید افزود: ما را از بعد آکادمیک تحلیل کنید و ما را وارد چرخ بازی های سیاست نکنید خصوصاً در سالی که پیش رو دارید.

وی در ادامه از تشکیل اتاق فکر وزارت علوم برای خبرنگاران استقبال کرد و گفت: از تشکیل اتاق فکر برای خبرنگاران در وزارت علوم استقبال می کنم و دستورات لازم را در این راستا به مسئولان ارائه می دهم.


وی تصریح کرد: 85 سال پیش در ایران دانشگاه تشکیل شده که در ابتدا مقلد دانشگاه های خارج از کشور بودیم هم در شکل و هم در محتوا هم اکنون به دنبال یک دانشگاه ایرانی اسلامی هستیم که پایه ریزی های آن انجام شده و به این امر خواهیم رسید.

* رقابت بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم معنا ندارد

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: رقابت بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم معنا ندارد چرا که 2800 کد رشته تحصیلی در زمان دکتر جاسبی تصویب شد که 1700 کد رشته متعلق به دانشگاه آزاد بود در همان زمان هم تمام تلاش ما هم برای پویایی دانشگاه آزاد بوده که اگر تغییراتی نیز اعمال شد برای بالندگی این دانشگاه بوده است.

دانشجو در ادامه به محدود کردن ظرفیت کارشناسی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در میان صحبت ها گفته شد که ظرفیت کارشناسی را محدود می کنیم كه البته این کار ما انتقاد هایی را در بر داشت که نمونه آن چند رشته در دانشگاه علامه بود  که ظرفیت دوره کارشناسی در برخی از رشته های محدود شد و این در حالی است که وقتی به سمت آمایش آموزش عالی می رویم باید بدانیم که محدودیت ها بر اساس این سند شکل می گیرد.

وی در خصوص افزایش ظرفیت در دوره دکتری اظهار داشت در مورد دکتری و  افزایش ظرفیت آن به نظر میرسد که حدود یک میلیون متقاضی ارشد و 200 هزار متقاضی دکتری داریم که اگر به خواسته های آن ها توجه نشود تبعاتی دارد که در طی آن ارز از کشور خارج می شود و هم این که افراد  در دانشگاهایی با کیفیت پایین ادامه تحصیل می دهند.

* تشکیل کمیته تخصصی رسانه و علوم ارتباطات در وزارت علوم

دانشجو در ادامه گفت: برای اولین بار در شورای برنامه ریزی در معاونت آموزشی وزارت علوم کمیته تخصصی رسانه و علوم ارتباطات تشکیل شده که امیدواریم به دانشگاه های بیشتری در بعد خبرنگاری و ارتباطات ظرفیت دهیم.

وی در ادامه با بیان این نکته که برپایی کرسی های آزاد اندیشی فرصت است نه تهدید گفت: افرادیکه به برگزاری این کرسی های بد سلیقگی می کنند چرا که جایگاه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها است و کرسی های آزاد اندیشی در حالت گذرا قرار دارد نه در حالت تثبیت در نتیجه امکان دارد با برخی از مواردی روبرو شویم که مناسب با شان کرسی ها نباشد و شاید برخی می ترسند که این شان شکسته شود لذا برپایی این کرسی ها یک فرصت است نه تهدید.

دانشجو تصریح کرد:هنوز با  برپایی کرسی های آزاد اندیشی که مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی فاصله داریم اما ما به سمتی می رویم که دانشجویان نیز باید در این زمینه به ما کمک کنند.

* اعلام میزان انواع وام های دانشجویی

کامران دانشجو در ادامه به وام های دانشجویی اشاره کرد و گفت وام مسکن دانشجویان متاهل ماهیانه به 250 هزار تومان رسانده ایم همچنین وام ودیعه مسکن متاهلان دانشجو در شهر های بزرگ بین 6.5 تا 8 میلیون و سایر شهر بین 5 تا6 میلیون تومان تعیین شده است.

وی افزود: تا سقف 75 درصد شهریه دانشجویان را می توان از طریق ارائه وام شهریه برای دانشجویان نوبت دوم تامین کرد و به دانشجویان دکتری سقف 2.5 میلیون وام شهریه ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد : همچنین وام ضروری دانشجویان 300 هزار تومان تعیین شده که از طرفی وام بیمه تکمیلی برای دانشجویان برای اولین بار در نظر گرفته شده است که 50 درصد پول آن را به صورت وام در اختیار دانشجویان قرار خواهیم داد و مابقی را خود فرد باید بپردازند.

دانشجو به وام بیماری های خاص و بیمه حوادث اشاره کرد و گفت: وام بیماری های خاص نیز تا سقف 2.5 ملیون تومان به دانشجویان ارائه می شود و وام بیمه حوادث نیز تا سقف 1.5 میلیون تومان پرداخت می شود همچنین وام تغذیه نیز در دوره تحصیل دانشجویان ارائه خواهد شد و پس از فارغ التحصیلی به مدت 6 تا 9 ماه دانشجویان پول را باید برگردانند.


* تشکیل کار گروه ویژه اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم

دانشجو در ادامه گفت: کار گروه ویژه اقتصاد مقاومتی را وزارت علوم ایجاد کرده ایم که ابعاد علمی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

 وی افزود: 2500 میلیون تومان پروژه را در دانشگاه ها تعریف کرده ایم که این پروژه ها می بایست در مدت 3 تا 5 سال در دانشگاه های اجرایی شود از طرفی در این پروژه ها بیش از 50 دانشگاه درگیر این پروژه های کلان شده اند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.