سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

چگونه از آباژورها در چیدمان خانه استفاه کنیم؟

هر فضايي براي زیباتر شدن، نیازمند نورهايي است كه از گوشه و كنار آن به چشم مي‌خورند. اگرچه این نورها نسبت به نور عمومي موجود در فضا قدرتي كمتر دارند، اما تاثیرگذارتر هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، این نورها همان نورهایي هستند كه توسط آباژورها ( رومیزي و زمیني) و شاخه‌هاي دیواري تامین مي‌شوند.

آباژورهاي رومیزی:امروزه آباژورها جایگزین چراغ‌هاي فیتیله‌اي، گرد سوز، و فانوس‌هاي قدیمي شده‌اند؛ با این تفاوت كه در زمان هاي گذشته، از این منابع نوردهي هم به‌عنوان نور عمومي و هم به‌عنوان نورهاي جهت‌دار و كاربردي استفاده مي‌شد، اما امروز و با وجود نعمت بزرگي چون برق، آباژورها نورهایي كاربردي و دكوراتیو و مكمل نورهاي عمومي هستند.

اما هنوز بسیاري از آباژورها به یاد گذشته از كوزه‌هاي سفالي، بطري‌هاي شیشه‌اي و ... ساخته مي‌شوند. در واقع، مي‌توان بسیاري از وسایل و لوازم مورد علاقه را با نصب سرپیچ و سیم به آباژوري زیبا تبدیل كرد.

در حقيقت، آباژورهاي رومیزي با خطوط عمودي خود در میان دریایي از خطوط افقي مبلمان موجود در فضا، ابزاري دكوراتیو محسوب مي‌شوند. این آباژورها فضاي سطح میز را نيز براي چیدماني فوق‌العاده آماده مي‌سازند. براي این منظور، سعي كنید چیدمان سطح میز از نظر سبك، رنگ یا جنس با آباژور هماهنگي داشته باشد تا فضایي مرتبط و جذاب پدید آورد.

نكته : با رنگ‌آمیزي سیم آباژورها به رنگ دیوار یا به‌كار بردن سیم‌هاي بي‌رنگ، تاثیر دیداري آنها را كم كنید.

چه مكاني براي قرار دادن آباژورها مناسب است؟

اگر چه آباژورها مانند بعضي مبلمان‌، فضايي زیاد را اشغال نمي‌كنند، اما نبايد هر نقطه خالي موجود در فضا را به این عنصر دكوراتیو اختصاص داد، زيرا تاثیر آن بر بیننده و همچنین كاربرد آن در نقاط مختلف، متفاوت است.

در منازلي كه در ورودي به راهرو یا هالي كوچك باز مي‌شود، قرار دادن آباژور روي میز یا كنسولي مقابل در مي‌تواند فضاي براي خوشامدگویي مناسب را فراهم كند.

قرار گرفتن آباژورها روي میزهایي كه در دو طرف كاناپه و در فضاي پذیرایي قرار دارند، مي‌تواند ضمن فراهم آوردن مكاني براي مطالعه به تقویت اصل تعادل در فضا نيز كمك كند.

وجود آباژور مقابل آینه روي دراور، به انعكاس نور و بزرگنمایي فضا كمك مي‌كند.

گاهي علاوه بر تقسیم‌بندي فضا براي چیدمان‌هاي مختلف، ناگزیر هستیم كه كاناپه را نه كنار دیوار، بلكه وسط فضا قرار دهیم. در چنین مواقعي، قرار دادن میزي هم‌ارتفاع یا كمي كوتاهتر از كاناپه، درست پشت آن مي‌تواند مكاني مناسب براي قرار دادن جفتي آباژور را ايجادكند. زیبایي، ارمغان چنین چیدماني خواهد بود. قرار دادن آباژور روي میزي كنار صندلي راحتي مي‌تواند نور لازم را براي مطالعه تامین كند.

معمولا شومینه در فضا قابلیت تاكیدي دارد. از اين رو، قرار دادن آباژور یا چراغي زیبا روي طاقچه شومینه به تقویت این نقطه در فضا كمك مي‌كند. البته، بهتر است كه از آباژور یا چراغي باریك براي این كار استفاده شود.

استفاده از آباژور روي میز نوشیدني‌ها، فضایي درخشان را با انعكاس نور از شیشه‌ها و كریستال‌ها به‌وجود مي‌آورد. اگر آباژوري كوچك در گوشه‌اي از آشپزخانه قرار گیرد، فضا را خودماني و راحت جلوه خواهد داد.

قرار دادن جفتي آباژور روي میزهاي عسلي در دو سوي تختخواب، هم براي ایجاد تعادل و هم براي ایجاد نوري مناسب جهت مطالعه‌اي دلچسب در تختخواب، مناسب خواهد بود. آباژور روي میز مطالعه و كار، جایگزیني مناسب براي چراغ مطالعه است. همواره انعكاس نور در صفحه تلویزیون، مشكلي است كه از لذت دیدن كم مي‌كند. همچنین، تاریكي مطلق با ایجاد تضاد بالاي نوري، چشم را آزار مي‌دهد. بنابراین، قرار دادن آباژوري كنار تلویزیون و با نوري ضعیف مي‌تواند فضا را براي دیدن تلویزیون، مناسب كند.

در مورد شیدها بیشتر بدانیم:همانطور كه مي‌دانید آباژورها از دو بخش پایه و شید تشكیل شده‌اند. بنابراین، كیفیت آباژور به جنس و شكل این دو بخش برمي‌گردد.

شيدهاي موجود در بازار از دو جنس پارچه و كاغذ هستند:

شیدهاي كاغذي:ارزان‌تر هستند؛ شیدهاي كاغذي رنگي (انواع كرم ،شكلاتي و رنگ‌هایي از این قبیل) به فضا گرما مي‌بخشند،شیدهاي كاغذي سفید به فضا روحي مدرن و سردتر مي‌دمند.

شیدهاي پارچه‌اي:منتشركننده نوري گرم‌تر و درخشان‌تر،آن را مي‌توان با هر پارچه دلخواه و مناسبي تهیه كرد.،پارچه مي‌تواند به‌صورت صاف یا چین‌دار باشد،با انتخاب پارچه‌اي مناسب مي‌توان نقش‌هاي دكوراتیو را به فضا القا كرد، حتي زماني كه آباژور خاموش است،پارچه‌ها را مي‌توان مناسب سبك فضا انتخاب كرد. براي مثال، آباژوري با شید ابریشمي براي فضایي كلاسیك مناسب است.

نكته:شیدهاي تیره و كدر با عبور دادن نور از بالا و پایین و نه از دیواره‌ها، فضایي دراماتیك ایجاد مي‌كنند، مخصوصا اگر مشكي باشند.

باید به این نكته توجه داشت كه انتخاب شیدي مناسب بدون حضور پایه حتي براي حرفه‌اي‌ها هم دشوار است. بنابراین، هنگام خرید شید حتما پایه را همراه داشته باشید تا با امتحان شیدهاي مختلف، مناسب‌ترین را برگزینید.

هنگام انتخاب شید توجه داشته باشید كه ارتفاع شید بهتر است به اندازه دو سوم ارتفاع پایه باشد و پوشش آن به اندازه‌اي باشد كه بخشي از بالاي پایه را هم شامل شود يا قطر دهانه باز شید هم‌اندازه ارتفاع پایه باشد./س

برچسب ها: آباژور ، چیدمان ، خانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.