سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

نگهداري از ميوه‌ها

چگونه میوه ها را نگهداری کنیم؟

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، خیلی از خانواده‌ها برای ایام خاصی مثلا مهمانی تنها یك‌بار به مغازه یا میادین میوه و تره‌بار می‌روند و با خرید حجم زیادی از انواع میوه‌ها و سبزیجات خیال خود را از این بابت راحت می‌كنند. اما غافل از آن‌كه این كار ممكن است سبب تلنبارشدن میوه‌ها درون یخچال و خرابی و فساد زودهنگام آنها شود. آپارتمان‌های امروزی هم كه بالكن مناسب یا انبار خنكی برای نگهداری میوه‌ها ندارند. پس چه باید كرد؟

ـ بهتر است میوه را تازه به تازه و به اندازه تهیه كنید. در ایام عید تمام میوه‌فروشی‌ها باز و خرید میوه برایتان امكان‌پذیر است.

ـ پرتقال، نارنگی و سیب را می‌توانید در شرایط مناسب تا حدود 2هفته در یخچال نگهداری كنید. اما كیوی، موز، خیار، انگور و دیگر میوه‌جاتی كه بافت نرم و پوست نازكی دارند زودتر خراب و له می‌شوند. برای آن‌كه بتوانید مركبات را به مدت بیشتری نگه دارید، آنهایی را كه وزنشان نسبت به اندازه‌شان سنگین‌تر است انتخاب كنید. این نوع مركبات آبدارتر بوده و دیرتر تازگی خود را از دست می‌دهند. میوه‌های نرمی‌ چون كیوی و موز هم بهتر است كمی ‌سفت و نارس باشند تا لك‌دارشدن و كپك‌زدگی آنها به تعویق افتد.

ـ از نگهداری میوه‌های خراب، زخمی‌، گندیده، سرمازده و ترك‌دار به همراه میوه‌های سالم اجتناب كنید. سیب، موز، كیوی و گوجه‌فرنگی از خود گاز اتیلن زیادی متصاعد می‌كنند. این میوه‌ها می‌توانند موجب رسیدگی زودهنگام سایر میوه‌ها شده و از تازگی و كیفیت آنها بكاهند. بنابراین، این نوع میوه‌ها را در مجاورت مركبات و سبزیجات برگ سبز قرار ندهید. گندیدگی مركبات، تلخی هویج، زردی كاهو و سایر سبزیجات به دلیل گاز اتیلن متصاعدشده در محیط یخچال است/ میوه‌ها را در معرض باد، نور و حرارت قرار ندهید. همچنین از نگهداری میوه در انبارهایی كه در مجاورت پاركینگ خودرو هستند اجتناب كنید. دود حاصل از مواد سوختی (نفتی و غیرنفتی) می‌تواند به فساد میوه‌ها بی‌انجامد/ میوه‌های پذیرایی را به تعداد مهمانان از یخچال خارج كنید تا نیاز به برگرداندن آن نباشد. سرد و گرم‌شدن میوه موجب افت كیفیت و ارزش تغذیه‌ای آن می‌شود/ اگر میوه‌ها تازگی خود را از دست داده‌اند با پختن یا خشك‌كردن از اسراف آنها جلوگیری كنید. سیب را پوره، كمپوت یا مربا كنید. پوست پرتقال را خلال كرده و خشك كنید و برای تزیین روی پلو یا معطركردن مربا به كار ببرید. موزهای له‌شده را نیز شیر موز كرده و به میان‌وعده یا صبحانه خود تنوع دهید. دیگر میوه‌جات را نیز می‌توانید خیلی نازك برش داده و در مجاورت نورخورشید، دستگاه‌های خشك‌كن یا شوفاژ خشك كرده و آن را جایگزین شیرینی، شكلات و آجیل‌های شور عید كنید./س

برچسب ها: نگهداری ، میوه ، تازه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.