به گزارش
خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران
مهندسین هوا- فضایی که با هواپیما سروکار دارند را مهندسین هوانوردی و
آنهائی را که اختصاصی با فضاپیما کار می کنند مهندسین فضانوردی گویند.
مهندسین هوا- فضا مسئولیت طراحی و ساخت ماشینهای غیر عادی ،از هواپیماهای
با وزن بیش از ۲۵۰ تن گرفته تا فضا پیماهائی که قادر به طی مسافتهای طولانی
با سرعتی بالاتر از ۳۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت هستند می باشند. آنها هواپیماها
و فضاپیماها و موشکها را طراحی کرده و توسعه داده ومورد آزمایش قرار
میدهند و بر مراحل ساخت آنها نظارت میکنند.
مهندسین هوا- فضا فناوریهای
جدیدی را برای استفاده در هوانوردی ، سیستمهای دفاعی و اکتشافات فضائی
بوجود آورده و اغلب در زمینه هایی مانند طراحی ساختار ، هدایت،ناوبری و
مراقبت ، تجهیز و ارتباطات و یا شیوه های تولید متخصص میشوند. آنها اغلب از
طراحی رایانه ای ،دستگاههای خودکار ( روبوتیکز)،لیزر و تجهیزات نوری
الکترونیکی پیشرفته در کارشان بهره میگیرند.آنها ممکن است درزمینه یکی از
تولیدات خاص هوا- فضا مانند حمل و نقل تجاری)هواپیماهای باری و مسافربری ) ،
جتهای جنگنده نظامی ، هلیکوپترها ، فضا پیماها و یا موشکها وراکتها تخصص
بگیرند.مهندسین هوا- فضا ممکن است در آیرودینامیک )دانش مربوط به حرکت
اجسام در گازها و هوا )،ترمودینامیک(فعالیت مکانیکی و رابطه آن با حرارت
)،مکانیک سماوی ، نیروی محرکه، آکوستیک ( علم اصوات ) و یا سیستم های
هدایت و مراقبت مهارت داشته باشند.
مهندسین هوا- فضا عموما در صنعت هوا- فضا
به کار گرفته میشوند ، اگر چه مهارت آنها به صورت روزافزونی در رشته های
دیگر نیز کاربرد پیدا میکند.
فرصتهای شغلیبیشترین
فرصتهای کاری برای مهندسین هوا- فضا در صنایع تولید هواپیما ، قطعات
هواپیما ، موشکهای هدایت شونده و فضا پیما می باشد. بعضی از آنها به
استخدام وزارت دفاع در می آیند ودیگر فرصتهای شغلی در زمینه های خدمات
مهندسی و ساخت و ساز ، سرویسهای تحقیقاتی و آزمایشی و شرکتهای تجهیزات
ناوبری میباشند.
چشم انداز آیندهبا
افزایش نیاز به صنایع دفاعی ، نیاز به متخصصین این رشته نیز افزایش می
یابد. از طرف دیگر ، با رشد ترافیک هوائی و افزایش تعداد مسافران و نیز
برای جایگزینی ناوگانهای هوائی موجود با هواپیماهائی با سرعت بالاتر و مصرف
سوخت کمتر ، نیاز به مهندسین هوا- فضا افزایش خواهد یافت . با گرایش
شرکتهای سازنده هواپیما برای استفاده از فناوری موجود در زمینه های جدید،
فرصتهای شغلی جدیدی برای این مهندسین بوجود خواهد آمد. بعضی فرصتهای
استخدامی نیز در صنایعی که واضحا با هوا- فضا ارتباطی ندارند ، مانند صنایع
اتومبیل سازی ایجاد خواهد شد.
هواپویشهواپویِش
یا آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهای
ناشی از آن بر روی جسم پرنده میپردازد. مهندس هوافضا با فراگیری این دانش
به تحلیل جریانهای پیچیده در اطراف پیکرهای پرنده پرداخته و با به دست
آوردن نیروهای هواسرشی امکان بررسی پایداری و طراحی سازه را فراهم میکند .
پیشرانه هادرس
پیشرانهها به مطالعه و بررسی سامانههای جلوبرنده اعم از موتورهای
پیستونی، چرخپرهای (توربینی)، موشکها و نحوه تولید نیروی رانش در آنها
میپردازد.
مکانیک پروازمکانیک
پرواز به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواگرد با بهره گیری از دادههای
هواپویشی، هندسی و وزنی میپردازد و در واقع علم مکانیک پرواز از عملکرد
تشکیل میشود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی
در سرعتهای گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده میپردازد .
سازههای هوافضاییسازههای
هوافضایی به مطالعه و بررسی سازههای هواپیما و دیگر هوا/فضاگردها
میپردازد و هدف آن طراحی سازههایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر
بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، کمترین
وزن ممکن را نیز داشته باشند.