سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

آغاز اجراي طرح حفاظت از دشت لاله هاي واژگون دراستان چهارمحال و بختياري

طرح جامع حفاظت از دشت لاله های واژگون در استان چهار محال و بختیاری آغاز شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد: رییس اداره حفاظت منابع طبیعی و آبخیز داری استان چهارمحال و بختیاری گفت : این طرح با همکاری اداره کل، منابع طبیعی و استادان دانشگاه شهرکرد به منظور کشت و تکثیر لاله های وازگون انجام می شود .

علی حسین امینی افزود : برای مدیریت، احیا و حفاظت از دشت لاله های واژگون استان چهار محال و بختیاری پنج تا 9 میلیارد ریال اعتبار نیاز است .
وی گفت : تشکیل کلاس های آموزشی، به کارگیری گروههای مردم نهاد و دانشجویی با عنوان " همیاران طبیعت " ، گشت و مراقبت در تمامی ماه های سال به ویژه فروردین و اردیبهشت، به کارگیری قرق بان ثابت و استقرار پایگاه ایست و بازرسی از مهم ترین اقدامات برای حفاظت، کنترل و جلوگیری از بوته کنی دشت لاله های واژگون در استان است .
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ هم گفت: هم اکنون بیش از 90 درصد از رویشگاه لاله های واژگون از بین رفته است و در صورت ادامه تخریب حداکثر تا سه سال آینده دیگر اثری از این گونه گیاهی در منطقه باقی نخواهد ماند.
مختاری چرای دام، تخریب زیستگاه، گسترش زمین های کشاورزی، برداشت مستقیم و عرضه به بازار را از مهم ترین عوامل تهدید کننده ادامه حیات این گیاه در شهرستان کوهرنگ دانست .
وی تغییر شیوه معیشت و خرید حقوق عرفی بهره برداران، ُقرُق کامل دشت و ساماندهی دامداران در شرکت های تعاونی را مهم ترین راهکار برای جلوگیری از ورود دام به این منطقه حفاظت شده دانست.
وی با اشاره به ورود سالانه پنجاه هزار گردشگر به دشت لاله های واژگون، گفت: بزرگ ترین ضربه تخریبی به این دشت بوته کنی و کندن پیاز این گیاه توسط گردشگران است که در سال های اخیر سبب از بین رفتن ارزش زیست محیطی و نابودی نسل لاله های وحشی در استان چهارمحال و بختیاری شده است./س
برچسب ها: حفاظت ، دشت ، لاله ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.