سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلاروس سفارتش را در سوئد می بندد

عروسک های خرسی باعث قطع روابط دیپلماتیک شد

تنش های بین بلاروس و سوئد به اوج خود رسیده است: ابتدا مینسک سفیر سوئد را اخراج کرد، الان هم که سوئد کارکنان سفارت خود را از استکهلم خارج می کند- و به دیپلمات های طرف مقابل تا آخر این ماه فرصت ترک کشور را می دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از بی باک، وزیر امور خارجه ی بلاروس به خبرگزاری «بلتا» گفته است که این دولت قصد دارد به دلیل اختلافات شدید با سوئد، سفارتش را در استکهلم ببندد. در مقابل، سوئد نیز تا 30 آگوست ( نهم شهریور ماه سال جاری ) فرصت دارد تا همه ی دیپلمات های خود را از مینسک خارج کند.

به نوشته ی کارل بیلدت وزیر خارجه ی سوئد در "ویا تویتر"، آلکساندر لوکاشنکو (رئیس جمهور بلاروس) تمام دیپلمات های سوئدی را از بلاروس اخراج می کند. در این بین اتحادیه ی اروپا، به طور ویژه ای از یک توسعه ی دموکراتیک در بلاروس طرفداری می کند.

تازه چند هفته از اخراج استفان اریکسون (سفیر سابق سوئد) به دلیل ارتباط با اپوزیسیون دولت بلاروس می گذرد که حادثه ای دیگر روابط بین این دو کشور را متشنج کرد.

 بعد از آن بیلدت (وزیر خارجه ی سوئد) عنوان داشت که، "اخراج این سفیر که توسط دولت لوکاشنکو انجام شده است، تخلف سنگینی علیه استاندارد های رابطه ی دو کشور است، که با این کار رژیم لوکاشنکو چهره ی واقعی اش را نشان داده است.

دولت سوئد درنظر دارد که اجازه ی اقامت را از دو دیپلمات بلاروسی مستقر در استکهلم را بر دارد.

اختلاف این دو کشور از جایی شروع شد که یک هواپیما که از کشور لیتوانی برخواسته بود تعدادی عروسک خرسی را که حامل شعار های سیاسی بود بر فراز کشور بلاروس رها کرده بود.

مقامات دولت بلاروس معتقد هستند که مسئولین سوئدی در پشت این برنامه بوده اند.

به گفته ی محافل اتحادیه ی اروپا 27 نفر از سفرای اتحادیه ی اروپا قرار است با توجه به تنش های دیپلماتیک بین آن دو کشور در روز جمعه یک جلسه ی ویژه در بروسل برگزار کنند که در آن در مورد اقدامات لازم علیه بلاروس صحبت و مشورت شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.