سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اغلب ضایعات ناشی از لیشمانیوز در ناحیه صورت بروز می کند

اگر چه همه نقاط بدن به ویژه نواحی بازو بدون محافظ در معرض لیشمانیوز هستند، اما اغلب ضایعات ناشی از این بیماری در ناحیه صورت بروز می کند.

حمید رضا خیاطی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: لیشمانیوز به طیفی از بیماری اطلاق می شود که توسط گونه های لیشمانیا ایجاد می شود.

وی با بیان این که بیماری لیشمانیوز انواع مختلفی همچون جلدی، پوستی، احشایی، مخاطی و منتشره دارد، تصریح کرد: عارضه این بیماری به طور عمده بروز مشکلات و عوارض پوستی است که البته همه نقاط بدن از شر انگل ناقل بیماری در امان نیستند.

خیاطی تاکید کرد: اگر چه همه نقاط بدن به ویژه نواحی باز و بدون محافظ در معرض لیشمانیوز هستند، اما اغلب ضایعات ناشی از این بیماری در ناحیه صورت بروز می کند.

وی یادآور شد: نوع جلدی لیشمانیوز که با نام سالک شناخته می شود می تواند موجب بروز زخم های بزرگ و غیر عادی به ویژه بر روی صورت شود.

خیاطی گفت: در واقع بیماری لیشمانیوز به ویژه نوع جلدی آن با یک ضایعه وندول کوچک شروع شده و اغلب زخمی می شود و این زخم در صورت کنترل و درمان نشدن،‌به تدریج بزرگ می شود.

وی افزود: البته به غیر از مشکلات پوستی دیگری همچون قرمزی،خارش، التهاب، سوزش و برخی دیگر از مشکلات پوستی در ناحیه گزیده شده ممکن است بروز کند.

خیاطی خاطر نشان کرد: در طی بیماری لیشمانیوز ، ممکن است علائم و عوارض غیر معمول دیگری همچون زخم زرد،اگزما و زگیل نیز بروز کند.


* ضایعات و عوارض ناشی از لیشمانیوز با مراقبت مناسب برطرف می شود

این متخصص پوست و مو در ادامه به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: ضایعات و عوارض پوستی ناشی از لیشمانیوز در مقایسه با بسیاری دیگر از مشکلات پوستی نمایان تر ،‌بیشتر و حتی شدیدتر است.

خیاطی تاکید کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در خصوص بیماری لیشمانیوز، تشخیص دقیق بیماری و مراقبت و درمان مناسب و فوری برای برطرف کردن عوارض و ضایعات آن است.

وی با اشاره به این که ضایعات و عوارض ناشی از لیشمانیوز با مراقبت مناسب برطرف می شود، اظهار داشت: تمام دوره عارضه ناشی از لیشمانیوز به ویژه نوع جلدی بیماری (سالک)، حدود چهار تا پنج ماه است و احتمال کمی وجود دارد که پس از این مدت عوارض بیماری چندان نمایان شده و باعث بروز مشکل شود.

خیاطی یادآور شد: البته با مراقبت به موقع، مناسب و پیگیر می توان طول مدت بیماری را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

وی با بیان این که موضوع پیشگیری از لیشمانیوز نیز موضوع بسیار مهمی است ، خاطر نشان کرد: مبارزه جدی با ناقل بیماری، استفاده از اسپری های حشره کش، مبارزه با مخزن بیماری و رعایت دقیق مسائل بهداشتی به ویژه بهداشت فردی و حفاظت خود از عامل انگلی، نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در پیشگیری از بیماری لیشمانیوز دارد./ح
برچسب ها: لیشمانیوز ، پوست ، انگل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.