سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

5 گام پیشنهادی برای ساخت سرنوشت در شب تقديرها

براي چه کسي زندگي مي‌کنيد و اصلا چرا زندگي مي‌کنيد؟ اگر جوابي براي اين سئوالات داشتيد مي‌توانيد بگوييد که تقديرتان را به جاي سوزاندن، ساخته‌ايد.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

اگر بنشينيم با خودمان دو دو تا چهارتا هم که بکنيم، چرتکه بيندازيم يا با دست حساب کنيم، يا ماشين حساب بگذاريم جلوي‌مان فرقي نمي‌کند يک برابر هزار نمي‌شود که نمي‌شود! يعني با عقل هيچ آدمي جور در نمي‌آيد که اگر بيايد يعني يک اتفاق منحصر به فرد يعني يک استثنا در عالم. آن وقت آدم بايد حسابي دم چنين يکي را بگيرد که 1000 برابر مي‌شود يعني 1 بار تو هزار بار بخوابي، بيدار شوي، پولدار شوي، نفس بکشي، زندگي کني، لبخند بزني، اشک بريزي و... اتفاق‌اش افتادني است.

يک برابر هزار ماه مي‌شود و تو يک شبه، عمرت برابر هزار ماه بيشتر مي‌شود. مي‌تواني مثل شب‌هاي ديگر گم شوي در دنيايي که براي خودت ساخته‌اي و در ميان آدم‌ها، کارها و دغدغه‌هايت غرق شوي يا نه مي‌تواني شب قدرت را طور ديگري بگذراني طوري که در پايانش بتواني يک آخيش بلند بگويي که هزار ماه را به همين سادگي از دست نداده اي!

شب قدر يعني شب تقدير و سرنوشت. يعني قرار است توي همين چند ساعت تقدير زندگي يک ساله‌ات مشخص شود. پس نمي‌شود راحت از کنار آن بگذريم براي يک شب قدر کاربردي چند پيشنهاد داريم!

قدم اول: به حساب خودتان برسيد

قبل از اين‌که به حساب شما برسند خودتان به حساب‌تان رسيدگي کنيد. يکي از بهترين کارهاي ممکن اين است که پرونده يک ساله گذشته‌تان را بگذاريد جلوي‌تان و بعد ورق بزنيد که چه کارهايي کرده‌ايد، کجاها رفته‌ايد، چه قدر واقعا درس خوانده‌ايد، با ديگران چگونه تا کرده‌ايد، براي خودتان چه کارهايي انجام داده‌ايد، با چه کساني دوستي کرده‌ايد، به چه چيزهايي فکر کرده‌ايد، چه چيزهايي خورده‌ايد، پول‌تان را چه طوري به دست آورده‌ايد و در چه راهي خرج کرده‌ايد، چه چيزهايي را ديده‌ايد، به چه چيزهايي گوش داده‌ايد، قدم در چه راه‌هايي گذاشته‌ايد و...

وقتي زندگي يک ساله‌تان مثل فيلم از جلوي چشمان‌تان گذشت آن وقت مي‌توانيد به خودتان امتياز بدهيد. حالا مي‌توانيد از اين‌که پرونده‌تان را امشب به دست امام زمان‌تان مي‌دهند خوشحال باشيد يا ناراحت!

قدم دوم: قول‌هاي‌تان را فهرست کنيد

زندگي يک سال گذشته‌تان را که مرور کنيد متوجه مي‌شويد با قول‌هايي که سال پيش به خودتان داده‌ايد چه کرده‌ايد؟ يعني به چند تاي از آن‌ها عمل کرده‌ايد و براي شان وقت گذاشته‌ايد يا چند تايش را پشت گوش انداخته‌ايد و بي خيالش شده‌ايد. مي‌توانيد قول‌هايي که سال پيش به خودتان و خداي‌تان داده‌ايد را فهرست کنيد و بعد کنار آن‌هايي که عملي شده‌اند تيک بزنيد. بهترين عبادت در اين شب‌ها علاوه بر دعا کردن و نماز خواندن، تفکر است. يک ساعتي با خودتان خلوت کنيد و فکر کنيد... وضع‌تان چه طور است؟

قدم سوم: پرونده‌تان را پاک کنيد

توي همين گير و دارها که داريد قول‌هاي گذشته‌اي که به خودتان داده‌ايد را مرور مي‌کنيد و بعد مي‌بينيد حسابي کلاه‌تان پس معرکه است (البته که عده‌اي رو سفيد مي‌شوند) بهترين کار را انجام بدهيد. يعني با اجازه شما توبه کنيد. توبه يعني به سوي خدا برگشتن. يعني اين ورق‌هاي سياه شده را پاک کردن. اگر نمي‌دانيد بدانيد که توبه‌هاي امشب‌تان بي برو برگرد قبول است، فقط کافيست شما دست به کار شويد.

حرفي هم که نزنيد و پشيماني‌تان را هم که به خدا نشان دهيد پرونده‌تان سفيد مي‌شود از سياهي گناهاني که حواس‌تان نبوده و زندگي‌تان را پر کرده بوده است.

قدم چهارم: آرزوهاي‌تان چيست؟

لابد شنيده‌ايد که شب قدر فرشته‌ها مي‌آيند پايين. مي‌آيند نزديک زمين و منتظر شما و خواسته‌هاي‌تان هستند. منتظر صداهايي که امشب يارب يارب مي‌کند و الهي به... مي‌خواند. منتظر دست‌هاي خالي که بالا مي‌رود. حالا شما قرار است دعا کنيد و از خدا بخواهيد. اما مهم است از خدا چه چيزهايي را بخواهيد و براي چه حاجت‌هايي دست به دامن فرشته‌ها شويد. کنکور، ازدواج، کار، آدم شدن يا ... به شما پيشنهاد مي‌کنيم از همان قدم اول‌تان استفاده کنيد و فضيلت‌ها و رذيلت‌هاي‌تان در سال گذشته را دربياوريد و براي همه شان دعا کنيد.

همه را بگوييد، خدا براي همه اين دردهاي شما درمان دارد. توي اين دعاها ديگران را فراموش نکنيد پدر و مادر، خواهر و برادر، دوستان و... دعاي شما در حق ديگران شديد مي‌گيرد.

قدم پنجم: تقديرتان را بسازيد
نوجواني و جواني خودش بهترين فرصت است فرصتي که مي‌شود به راحتي از دست داد يا به همان راحتي از آن استفاده کرد. تقدير يا همان سرنوشت يک برنامه کلان است يعني يک چشم انداز بزرگ ديگر آرزوي يک ساله دو ساله نيست بلکه حرف يک عمر زندگي است و اين يک عمر دقيقا به برنامه زندگي‌تان و بعد به تصميم‌هايي که در سر داريد بستگي دارد پس حتما بايد قبلش تکليف خودتان را با خودتان مشخص کنيد؛ يعني حداقل بدانيد که شما توي اين دنيا چه کاره‌ايد؟

براي چه کسي زندگي مي‌کنيد و اصلا چرا زندگي مي‌کنيد؟ اگر جوابي براي اين سئوالات داشتيد مي‌توانيد بگوييد که تقديرتان را به جاي سوزاندن، ساخته‌ايد.

* وجيهه محمدپورمقدم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.