سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

رعایت رژیم دارویی، عامل مهم کنترل دیابت در ماه رمضان است

مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت گفت: رعایت رژیم دارویی، کنترل رژیم غذایی و داشتن فعالیت فیزیکی روزانه به عنوان مثلث ماه رمضان سه عامل مهم برای کنترل دیابت در طول ماه رمضان هستند.

دکتر محمد آذینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، افزود: بیماران دیابتی باید در صورت بروز مشکل، بلافاصله افطار کنند و به خصوص در فصل تابستان باید بیشتر مراقب علائم افت قند و بروز مشکلات احتمالی باشند.

وی با توصیه به اینکه بهتر است بیماران خود را روزانه وزن کنند و رژیم دریافتی روزانه خود را ثبت کنند، خاطرنشان کرد: کنترل قند خون در خانه باید قبل از افطار و 3 ساعت بعد از آن انجام شود.

او یادآور شد: همچنین قبل از خوردن سحری، برای قضاوت در مورد دوز انسولین و جلوگیری از افت قند خون بیمار در طول روز باید قند خون چک شود.

این پزشک مسئول ادامه داد: مزیت روزه‌داری در ماه مبارک رمضان فقط در بیمارانی است که رژیم غذایی مناسب و توصیه شده را رعایت می‌کنند.

مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت دانشکده پزشکی نیشابور، افزود: در مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین روزه‌داری نه‌تنها مضر نیست بلکه می‌تواند مفید هم باشد.

آذینی تأکید کرد: روزه برای دیابتی‌هایی که دارای اضافه وزن هستند و با دریافت منظم دارو (به صورت دو بار در شبانه‌روز) قند خون خود را کنترل می‌کنند روزه می‌تواند مفید باشد.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند باید رژیم غذایی خود را رعایت و از مصرف بی‌رویه مواد غذایی پس از افطار اجتناب کنند، خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب و حاوی کربوهیدرات‌ها(مانند شیرینی‌جات مخصوص ماه رمضان) سبب بروز هایپرگلیسمی(افزایش قند خون) و افزایش وزن می‌شود. /س

 

برچسب ها: رعایت ، رژیم ، دیابت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.