سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

عملیات مرمت خانه قاجاري سرخه ای از نیمه گذشت

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از روند سريع عملیات مرمتي خانه قدیمی سرخه ای خبر داد و گفت: عملیات مرمت این خانه قدیمی از نیمه گذشته و به 60 درصد رسیده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی افزود:خانه سرخه ای از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل یافته که مرمت بخش اندرونی روبه اتمام بوده و مرمت بخش بیرونی در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه مرمت اندرونی خانه سرخه ای به اتمام رسیده و تنها در و پنجره ارسی آن باقی مانده است، اظهار داشت: مرمت بخش اندرونی شامل مرمت گچ بری، آینه کاری، سنتوری، سقف، کف، زیر زمین، استحکام بخشی، مرمت ستون و دیوارها بود.

محمدی افزود: طاق، گنبد، کف سازی، مرمت تابستان نشین، تالار و طنبی از دیگر بخش های مرمت شده اندرونی اين خانه تاريخي به شمار مي روند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به دوره تاریخی این خانه قدیمی گفت: خانه سرخه ای متعلق به اواسط دوره قاجار است که مالک آن یکی از دامادهاي مظفرالدین شاه بود.

محمدي ادامه داد: خانه سرخه اي به عنوان یکی از خانه های نفیس تبریز شناخته می شود که گچ بری، آینه کاری، طاق و قوس و زیر زمین آن، این خانه را منحصر به فرد کرده است.

وي با اشاره به معماری زیر زمین این خانه قدیمی اظهار داشت: زیر زمین خانه سرخه ای طاق و گنبد داشته و مجهز به حمام است که این حمام در روزهای خاص مورد استفاده اهالی محل قرار می گرفت و برای رعایت محرمیت و دسترسی در زیر زمین ساخته شده بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این خانه قدیمی را بیش از 900 میلیون ريال اعلام کرد و خاطرنشان کرد: با اختصاص كامل اعتبار ، پیش بینی می شود مرمت این خانه تا پایان سال جاری به اتمام برسد. /س

برچسب ها: عملیات ، مرمت ، قاجار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.