سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

موزه مردم شناسی كمیجان در هفته دولت افتتاح می شود

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: موزه مردم شناسی كمیجان همزمان با هفته دولت افتتاح می شود.

 

رضوانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  ، افزود: در این موزه اشیای مردم‌شناسی و معیشتی منطقه و همچنین آثار اهدایی مردم این شهرستان در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: موزه مردم شناسی كمیجان در فضایی به مساحت 50 مترمربع واقع در مجتمع اداری این شهرستان به صورت موقت راه‌اندازی می شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی، هزینه تجهیز و راه اندازی این موزه را 200 میلیون ریال اعلام كرد و اضافه كرد: در آینده با اختصاص ساختمانی مجزا به موزه مردم شناسی كمیجان، آیین معنوی و فرهنگ و هنر این شهرستان به نمایش گذاشته می شود.

در حال حاضر 12 موزه در استان مركزی فعال است كه سال گذشته، 102 هزار و 574 نفر از موزه‌های این استان بازدید كرده‌اند.

موزه سلطان آباد یكی از موزه های استان مركزی است كه در بازار اراك و بافت قدیمی شهر واقع شده و مجموعه‌ای نفیس از خطوط مختلف قرون اسلامی از كاتبان مشهور آن دوران همچون محمدجعفر تبریزی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا رضاخان فراهانی و همچنین تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نمونه‌های نفیسی از آثار فلزكاری با كتیبه و خطوط اسلامی در آن موجود است.

موزه حسن‌پور (صنایع دستی) استان نیز دارای آثار منحصر به فردی از هنرمندان معاصر در رشته‌های مختلف همچون قالی بافی، منبت‌كاری، كنده‌كاری، مشبك چوب، مسگری و قلم زنی است.

موزه مفاخر اراك نیز آثار مفاخر و بزرگان استان شامل امام خمینی (ره)، امیر كبیر، دكتر حسابی، دكتر قریب و صدها شخصیت بزرگ كشور را در خود جای داده است.

موزه سنگ و گوهر، سالار محتشم خمین، تكیه فرمهین، گنبد چهار سوق و مسجد جامع ساوه، منزل وزیر دفتری و معتمدالدوله آشتیان از دیگر موزه های استان مركزی هستند./س

برچسب ها: موزه ، مردم شناسی ، کمیجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.