سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/دانشنامه / تاریخی

مسجد جامع كرمان چون نگيني بر تارك تاريخ مي‌درخشد

مسجد جامع کرمان از جمله جاذبه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي شهر كرمان است كه چون نگيني بر تارك تاريخ مي‌درخشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان:

 مسجد جامع ، قرن‌ها‌ست كه با قامتي به بلنداي ايمان و اخلاص، پايگاه معنويت و زيور آثار تاريخي به شمار مي‌رود.

مسجد جامع مظفري كرمان در سال 750 هجري قمري بنا شده و داراي سه در ورودي در ضلع شرقي، جنوب غربي و شمال است كه آن را به ميدان مشتاقيه، خيابان شريعتي و بازار مظفري ارتباط مي‌دهد.

 اين مسجد چهار ايوان دارد و در ايوان بزرگ محراب زيبايي است كه حاشيه آن از سنگ مرمر سبز و مزين به خطوط ممتاز و استادانه است.

این مسجد از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است.

 مسجد جامع ، در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا گردیده است تاریخ بنا در کتیبه سردر اصلی ۷۵۰ هجری قمری ذکر شده است ولی در دوره‌های بعد الحاقات و تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله مرمت کاشیکاری ایوان بزرگ در زمان وکیل الملک و کاشیکاری ستون‌ها و لچکی‌های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی در دوره اخیر را می‌توان نام برد.

سردر رو به مشرق آن از شلیک توپ‌های آغا محمدخان قاجار خراب شد ولی بعدها مرمت و بازسازی شد ، ارزشمندترین قسمت بنا کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می‌باشد.

واقعه آتش سوزی مسجد جامع کرمان

طی این واقعه در مهرماه سال ۱۳۵۷ خورشیدی عوامل حکومت پهلوی در رابطه با فعالیت‌های انقلابی مردم شهر کرمان، مسجد جامع شهر کرمان را به آتش کشیدند و عده‌ای را کشتند.

در اثر این واقعه، قسمتی از وسایل و ساختمان مسجد آتش گرفت و تعدادی از قرآن‌های داخل مسجد هم سوختند. پس از آن مهاجمان در میدان فابریک (امیرالمومنین) اجتماع کردند و در عین حال که شعارهایی به نفع رژیم می‌دادند پس از گذر از چند خیابان، در جلوی مسجد صفا پس از تظاهرات کوتاهی، مجدداً به طرف میدان مشتاق (شهدا) آمده و از دو جانب به مسجد جامع هجوم بردند. آن‌گاه به طرف میدان ارگ حرکت کردند و سه فروشگاه بزرگ اتومبیل و دوچرخه و موتورسیکلت که شامل میلیون‌ها تومان جنس بود و متعلق به معتمدین بازار بود را به آتش کشیدند.

 این رخداد، پس از وقوعش تاثیر مستقیم و بارزی بر جریان مبارزات مردم کرمان و حتی استانهای دیگر کشور در جریان انقلاب ایران (۱۳۵۷) داشت./س

برچسب ها: مسجد ، جامع ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.