سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تبریز، میزبان همایش بزرگداشت مشروطه

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری همایش بزرگداشت مشروطیت پس از پایان ماه مبارک رمضان و اوایل شهریور ماه سال جاری در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی ضمن اعلام این خبر افزود: برگزاری همایش مشروطه به منظور پاسداشت این جنبش ملی و مذهبی مردم استان، پس از پایان ماه مبارک رمضان در تبریز با حضور مردم، گردشگران و مسئولان توام با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برگزار می شود.

محمدی با اشاره به نهضت مشروطه و نقش تبریز در بروز این واقعه تاریخی گفت: نهضت مشروطه اتفاقی است كه در اواخر دوران قاجار در ایران روی داد و روند حكومت را كه تا پیش از آن بر اساس تفكر فردی و استبدادی و سلطه پادشاه بر كشور حاكم بود، به روندی قانونی تبدیل كرد.

وی ادامه داد: نهضت مشروطیت از این جهت كه باعث كاهش قدرت استبدادی پادشاه شد، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سیاسی معاصر ایران دارد چرا كه توانست پایه‌های این قدرت مطلق و بی‌پایان شاه را كه هیچ چیز خارج از اراده او انجام پذیر نبود و خواست و اراده مردم هیچ جایگاهی نداشت، فرو ریزد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: در آن سالها كه ظلم و جور و از هم گسيختگي جامعه ايراني را فرا گرفته بود ، مردم تبريز براساس رسالتدینی ، ملي و مذهبي خود، ضد استبداد مبارزهاي را آغاز كرد كه در آن مفاهيم ملي و حتي فراملي چون آزادي خواهي ، عدالت طلبي ،ستم سوزي، ديكتاتور ستيزي حرف اول و آخر مبارزان بود.

محمدی خاطر نشان کرد: نهضت مشروطه كه به گواه تاريخ ريشه آن در تبريز رشد كرد و به ساير نقاط كشور گسترش يافت، نه تنها طيف روشن فكر بلكه دهقانان ، پيشه وران ، كارگران ، بازرگانان ، تجار ، روزنامه نگاران و طبقه مياني و متوسط جامعه را نيز پشت سر خود داشت.

وی با بیان اینکه مردم تبریز با هدایت و راهنمایی های علما و روحانیون این دوره از تاریخ را به دورانی طلایی برای آذربایجان شرقی و ایران تبدیل کردند، اظهار داشت: خانه موزه مشروطیت تبریز به عنوان روایتگر این دوران پر افتخار سالهاست که راه اندازی شده و رشادت ها و دلاورمردی های بزرگان این جنبش را در معرض دید همگان قرار داده است.

محمدی تصریح کرد: خانه حاج مهدی کوزه کنانی پس از مرمت و تجهیز طبقه اول که شامل تالار اصلی و اتاقهای گوشواره ای است، با نمایش اسناد و مدارکی از دوران پر فراز و نشیب انقلاب مشروطه با عنوان موزه آغاز به کار كرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: از مهمترین اموال ارایه شده در این موزه می توان فرش مشروطه، اسلحه کمری ستارخان، لوازم شخصی سران انقلاب و دیگر اسناد و مدارک اهدایی مرتبط با انقلاب مشروطه را نام برد.

محمدی با تاکید بر لزوم بزرگداشت همه ساله این نهضت و جشن گرفتن این رویداد عظیم تاریخی، یادآور شد: تبريز نقش تاثيرگذار و تعيين كننده خود در بسترسازي، تداوم و به مقصد رساندن نهضت مشروطيت را به نهايت مطلوب ايفا كرد و نام خود را همچون ديگر عرصه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، علمي و اقتصادي نه تنها در تاريخ ايران بلكه در جهان نیز به ثبت رساند./س

برچسب ها: تبریز ، همایش ، مشروطه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.