سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصاحبه پادشاه اردن با شبکه تلويزيوني بلومبرگ

عبدالله دوم پادشاه اردن در گفتگو با شبکه تلويزيوني بلومبرگ درباره بيداري اسلامي ، سقوط سه ديکتاتور زين العابدين بن علي در تونس ، حسني مبارک در مصر و معمر قذافي در ليبي ، موضوع اوج گيري اسلام سياسي ، فعاليت هسته اي ايران و نقش ايران در سوريه و ديگر مسائل داخلي در اردن صحبت کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ مجري از عبدالله دوم درباره سوريه پرسيد و گفت:اوضاع سوريه چگونه خواهد شد؟
عبدالله اردن گفت:
برهمگان روشن است. ما به عنوان بخشي از جامعه ي بين المللي به دنبال راه حل سياسي هستيم . همه ي ما چندين ماه است که با روس ها تماس داريم چون احساس مي کنيم اين تماس بهترين گزينه روي ميز است .  يافتن يک راهبرد خروج که اجازه ي گذار مسالمت آميز را بدهد هنوز هم بهترين گزينه روي ميز است. تنها مشکلي که در دو ماه گذشته وجود داشت اين بود که ما شاهد خشونت نژادي بوده ايم و پتانسيل شروع يک جنگ داخلي در سوريه وجود دارد. ما در عرصه ي سياسي تلاش خود را مي کنيم اما واقعيت هاي ميداني در سوريه ممکن است بر چالش هاي سياسي فائق آمده باشند. امروز در سوريه اوضاع بسيار سردر گم کننده است.
مجري گفت:
آيا شما نگران تعداد تندروهايي مثل القاعده هستيد که به عنوان بخشي از ارتش آزاد سوريه وارد اين کشور مي شوند؟
عبدالله اردن در پاسخ گفت:
هر زمان که بحراني در جايي از دنيا رخ مي دهد تندروها هميشه از وضعيت بهره برداري مي کنند. ما از زمان شروع بحران، ورود عناصر القاعده به سوريه را زير نظر داشته ايم . ما مي دانيم که اين عناصر در سوريه هستند. ما مي دانيم که به علت هرج  ومرج و آشوب در سوريه ، اين کشور زمينه ي مساعدي براي پرورش اين عناصر است. بايد به اين چالش توجه داشته باشيم.
مجري پرسيد:
آيا معتقديد که هنوز اميد براي گذار سياسي در سوريه وجود دارد؟
عبدالله اردن گفت:
ما بايد اميدوار باشيم که اين اميد وجود دارد. کار ما ادامه ي تلاش براي رسيدن به راه حل سياسي است. ما در عين حال نمي توانيم  ساده لوحانه فکر کنيم . همانطور که گفتم در دو ماه گذشته لحن داخلي در سوريه تغيير کرده است.
مجري از عبدالله اردن خواست که اين تغيير لحن در سوريه را توصيف کند.
عبدالله اردن در توصيف اين لحن گفت:
بخش هايي از جامعه روبروي هم قرار گرفته اند. سوريه با عراق يا ديگر کشورهاي منطقه فرق دارد چون جامعه ي سوريه ترکيبي متفاوت با ديگر کشورهاي منطقه دارد. عناصرمختلفي در جامعه ي سوريه هستند . علوي ها، سني ها ، يهوديان ، مسيحيان ، کردها و آشوري ها در سوريه هستند. وقتي که همه ي اين اقليت ها در کنار هم قرار مي گيرند اکثريت جمعيت کشور سوريه شکل مي گيرد.هر زمان که يک هرج و مرج شکل بگيرد برخي وقت ها اين گروهها با هم نبرد مي کنند. ما شاهد وخامت اوضاع هستيم. به نظر من هنوز اميد وجود دارد اما نگراني من اين است که هرچه يافتن راه حل سياسي بيشتر طول بکشد و هرچه آشوب و هرج و مرج بيشتر ادامه داشته باشد آنگاه ممکن است سوريه به سمت يک پرتگاه هل داده شود. به نظر من هرچه سريعتر بايد حرکت کرد. برگزاري کنفرانس ها يکي پس از ديگري بسيار عالي است . برگزاري اجلاس هاي بين المللي با حضور روسيه و چين خوب است اما نمي توانيم جلوي زمان را بگيريم چون زمان درحال سپري شدن است. ما سياستمداران تلاش مي کنيم در اجلاس هاي بين المللي افراد را دور هم جمع کنيم اما يک واقعيت در سوريه وجود دارد.
وي در توضيح اينکه منظورش از اين پرتگاه چيست گفت:
 اين پرتگاه همان جنگ تمام عيار داخلي است که پايان دادن به آن  سال ها طول خواهد کشيد.من از مشکلات داخلي که در سوريه وجود دارد به حالت هشدار باش درآمده ام. وقتي ما به گذار در سوريه نگاه مي کنيم بسيار مهم است که مخالفان دست خود را به سمت علوي ها دراز کنند تا علوي ها احساس کنند در آينده ي سوريه سهم دارند. بايد بيشتر کار شود تا مشخص شود که علوي ها چگونه به عنوان بخشي از گذار در سوريه نقش داشته باشند. ما در اين باره با روس ها و چيني ها صحبت کرديم. آنها اين مسئله را به طور کامل درک مي کنند.

مجري گفت:
به نظر شما در ذهن بشار اسد چه مي گذرد؟
عبدالله اردن گفت:
من دو ماه پيش با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديدار و گفتگو داشتم . پوتين گفت که غرب مي گويد اول بايد بشار اسد برود تا بعد از رفتن او يک راه حل سياسي پيدا شود اما پوتين معتقد است که اول بايد يک راه حل سياسي پيدا شود که به بشار اسد اجازه خروج از قدرت را بدهد. سئوالي که مطرح است اين است که آيا ما گزينه هاي کافي را به اسد ارائه مي کنيم؟ به نظر من ذهنيت بشار اسد به وي مي گويد که مي خواهد مقاومت کند . بشار اسد معتقد است کار درستي انجام مي دهد . به نظر من رژيم سوريه احساس  مي کند که گزينه ي ديگري جز ادامه دادن ندارد . فکر نمي کنم مسئله ي شخص بشار اسد در ميان باشد بلکه مسئله سيستم و رژيم مطرح است. اگر قرار باشد که بشار اسد از قدرت کنار برود آيا شخصي که جانشين وي خواهد شد قادر به ايجاد تحول سياسي در سوريه خواهد بود ؟ سيستم سوريه چنين اجازه اي را نمي دهد چون در اين صورت ساختار علوي در نظام سوريه فرو خواهد پاشيد. به همين علت است که برقراري تماس با علوي ها و دادن اين حس به آنها که در آينده ي سوريه سهيم هستند مهم است.
وي افزود:
تلاش مي کنم خودم را جاي بشار اسد بگذارم تا بگويم که وي چه حسي دارد. گزينه هايي که پيش روي (اسد) قرار دارند خيلي خوب نيستند. اگر براي رفتن بشار اسد يک سياست خروج وجود داشته باشد بايد پرسيد که بشار اسد بايد به کجا برود؟ استدلال هاي زيادي در اين زمينه وجود دارند . به نظر من بشار اسد در ذهنيت خود اين تصور را دارد که اگر نتواند بر کل سوريه حکومت کند شايد حکومت بر بخش علوي نشين( به عنوان سوريه کوچک) گزينه ي دوم اسد باشد. اين مسئله بدترين سناريو خواهد بود يعني اينکه در اين صورت سوريه تجزيه خواهد شد.
خبرنگار پرسيد آيا بشار اسد عليه مردم خود از تسليحات شيميايي استفاده خواهد کرد؟
عبدالله دوم گفت:
اميدوارم که وي اين کار را نکند .اشتباه قذافي ، استفاده از نيروي هوايي ليبي عليه مردمش بود.  تسليحات شيميايي چيزي است که همه را مي ترساند. چيزي که نگران کننده تر است اين است که تسليحات شيميايي بدست شورشيان برسد.
وي افزود:
به نظر من درباره ميزان قدرت مخالفان اغراق شده است. وي هنوز قدرت زيادي دارد.  موضوعي که بايد به آن توجه شود مسائل مالي است. بشار اسد چيزي بين 5 تا 7 ميليارد دلار ذخيره در بانک مرکزي دارد. اگر پول بشار اسد براي اداره کشورش تمام شود آنگاه مي توان سئوال کرد که رژيم چقدر قوي است؟ چون ديگر نمي تواند پول نظاميان را بپردازد.اگر وي شاهد ورود پول به سوريه باشد مي تواند از جنبه ي فني براي مدت نامحدود به حکومت ادامه بدهد.

مجري از بيداري اسلامي و ظهور اسلام سياسي پرسيد.
عبدالله اردن گفت:
 من در آمريکا خيلي شنيده ام که مي گويند در برابر بيداري اسلامي بايد چه سياستي اتخاذ  شود؟
بيداري اسلامي در هر کشوري با کشور ديگري فرق دارد . نمي توان در قبال اين مسئله يک سياست واحد اتخاذ کرد . ما وقتي که 5 ، 10 تا 15 سال ديگر به عقب مي نگريم مي گوئيم که بيداري اسلامي خوب بود و نقطه ي عطف مهمي در تاريخ بود اما هرکشوري در اين بيداري چرخه اي متفاوت با ديگرکشورها خواهد داشت. اين چرخه از بهار عربي تا زمستان عربي را شامل مي شود.
مجري کنجاوانه پرسيد منظورشما از زمستان عربي چيست؟
عبدالله اردن گفت:
شما وقتي به برخي کشورهاي عربي نگاه مي کنيد مي بينيد که قادر نبوده اند خود را در يک مسير روشن قرار دهند و چند سال طول مي کشد تا اين مسئله مشخص شود .
مجري گفت: آيا منظور شما مصر است؟
عبدالله دوم گفت:
آنچه  در مصر و تونس و مغرب و ديگر کشورها رخ داد اين بود که احزاب سياسي که سازمان يافته تر بودند و  دست برتر را در اختيار داشتند در انتخابات پيروز شدند . در بسياري از کشورها به استثناي مغرب و اردن، اخوان المسلمين براي مدت هاي زياد زير زميني کار مي کرد و بخشي از جامعه نبود و وقتي که لحظه مناسب فرا رسيد آنها از فرصت استفاده کردند .اکنون اين احزاب بايد عملگرا باشند و  از لفاظي به سمت حل کردن چالش هاي مردم حرکت کنند. چالش مردم اقتصاد است. در اين منطقه از دنيا 85 ميليون جوان، بيکار هستند. در مصر که جمعيت زيادي دارد اين بيکاري چالشي بزرگ است.

به نظر من يک چتر روي کشورهاي عربي به نام ملي گرايي عربي وجود داشت. اکنون اين چتر برداشته شده است و مردم کشورهاي مختلف ازخود مي پرسند که مصري بودن يعني چه ؟ تونسي بودن يعني چه ؟ ليبيايي بودن يعني چه ؟ اردني ها هم امروز مي پرسند که معني اردني بودن يعني چه؟ سوري ها هم اينگونه هستند. کشورهاي عربي اکنون به درون خود نگاه مي کنند. اين يک چالش بزرگ است. ما در اردن شايد يک چرخه ي تکاملي هستيم نه انقلاب !
مجري گفت:

مجري در بخش ديگري پرسيد که آيا تغيير در دنياي عربي به اردن هم خواهد رسيد؟
عبدالله اردن گفت:
وقتي شما درباره بهار عربي در اردن صحبت مي کنيد عده اي مي گويند که سرعت اصلاحات در اردن کُند است. پاسخ من اين است که کند بودن اين سرعت در مقايسه با چه کشوري است؟ ما در اردن طي هجده ما يک سوم قانون اساسي را تغيير داديم و دو عنصر مستقل به قانون اساسي افزوديم و براي نخستين بار کميسيون مستقل انتخاباتي تشکيل داديم که اين کميسيون براي مرحله ي بعدي حيات سياسي ضروري است . قانون جديد احزاب معرفي شد. تفاوت بين اردن و ديگر کشورها اين است که ما اول کار سخت را انجام داديم و در پايان سال هم  انتخابات داريم.

برچسب ها: اردن ، بلومبرگ ، پادشاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.