به گزارش
باشگاه خبرنگاران؛ تابلوي اول از وجود يك رستوران خبر ميدهد. تابلوي دوم مكان يك باجه پست را نشان ميدهد و تابلوي سوم ميگويد كه در اينجا يك جايگاه سوخترساني است. البته اين اطلاعات به زبان نوشتاري بيان نشده است. چرا كه امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گويش، نميتوان براي معرفي مراكز و مكانهاي مختلف از زبان نوشتاري استفاده كرد. بلكه اين زبان تصويري است كه با ساخت علائم و نشانهها در هواپيماها، جادهها و هتلها، پيامها را سريعتر انتقال ميدهد.
البته نبايد تصور كرد كه زبان تصويري يا به عبارت ديگر ارتباط تصويري، تنها به ساخت علائم و سمبلهاي تصويري ميپردازد بلكه هنر ارتباط تصويري حيطه بسيار وسيعي را در برميگيرد كه از آن جمله ميتوان به نوشتن زيباي كلمات، رسم منحني و نمونههاي آماري، تهيه آگهي مطبوعاتي و پوستر، صفحهآرايي و دهها مورد ديگر اشاره كرد. به زبان ديگر كليه طرحهايي كه به وسيله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافيكي ميباشند.
هدف رشته ارتباط تصويري آموزش اين هنر در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي است. در واقع رشته ارتباط تصويري تواناييهاي دانشجويان در امور تبليغات فرهنگي يا تجاري را ارتقا ميدهد كه در اين ميان تبليغات فرهنگي شامل تصويرسازي كتب، ساخت پوستر، تبليغات براي نشريات و جرايد مانند صفحهآرايي و آگهيهاي مطبوعاتي ميشود و تبليغات تجاري نيز شامل تبليغات نمايشگاههاي بازرگاني مانند غرفهسازي و غرفهآرايي يا تبليغات براي كالاهاي مختلف است. در ضمن ارتباط تصويري داراي شاخههاي ديگري مانند آرمسازي، انيميشن و طراحي راهنماي محيطي ميباشد.
تواناييهاي لازم :دانشجوي ارتباط تصويري بايد علاوه بر خلاقيت، عاشق اين كار بوده و طراحي قوي و زبردست باشد. چون طراحي اساس كار يك گرافيست است و در ضمن بايد با رنگ به عنوان عامل تكميلكننده فرم آشنا باشد. همچنين يك طراح بايد با شاخههاي مختلف هنري آشنايي كامل داشته باشد. چون يك گرافيست امكان دارد از تكنيكهاي عكاسي، چاپ، خوشنويسي، نقاشي، طراحي صنعتي، اصول و مباني صنايع دستي در كارش استفاده كند و پيام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند. بالاخره هنرمند اين رشته لازم است با علومي مثل جامعهشناسي، روانشناسي، بازاريابي و ادبيات آشنا باشد. زيرا يك پيام تبليغاتي بايد با توجه به مخاطب آن ساخته شود؛ يعني بايد توجه داشت كه مخاطب اين پيام از نظر فرهنگي، اقتصادي و خواستهها و علايق در چه سطحي است. گفتني است كه دانشجويان اين رشته به صورت نيمهمتمركز گزينش ميشوند؛ يعني علاوه بر آزمون علمي، استعداد و خلاقيت دانشجويان در يك آزمون عملي نيز سنجيده ميشود.
موقعيت شغلي در ايران :براي يك فارغالتحصيل ارتباط تصويري فرصتهاي شغلي زيادي وجود دارد چون تنها بخشي از كار او تبليغات ميباشد و اين در حالي است كه تبليغات محدوده خاصي ندارد و از تبليغ يك خودكار گرفته تا تبليغ يك كالاي فرهنگي مثل تئاتر يا سينما در حيطه دانش متخصص ارتباط تصويري ميگنجد. از سوي ديگر تصويرسازي و طراحي روي جلد كتب، صفحهآرايي مجلات و روزنامهها و تهيه آرم و نشانه نيز در حيطه كار يك متخصص ارتباط تصويري قرار دارد. در كل بايد بگوييم كه در ايران دو شاخه عمده كاري براي يك گرافيست وجود دارد يكي چاپ و انتشارات؛ يعني طرحي كه در نهايت با چاپ و توليد انبوه سروكار دارد مثل تصويرسازي كتاب، صفحهآرايي مجلات و روزنامهها و تهيه پوستر و بروشور و ديگري گرافيك تلويزيوني است؛ يعني گرافيست تعيين ميكند كه براي مثال مجري تلويزيون چه لباسي با چه رنگي بپوشد كه هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگها در گيرندهها اعم از رنگي يا سياه و سفيد به خوبي مشخص گردد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
طراحي پايه، مباني هنرهاي تجسمي، كارگاه حجمسازي، آشنايي با هنر در تاريخ، تاريخچه كتابت، خوشنويسي، عكاسي پايه، ارتباط تصويري، چاپ دستي، هنر و تمدن اسلامي، تصويرسازي، كارگاه عكس رنگي (انسان،طبيعتوطراحي) ، تجزيه و تحليل هنرهاي تجسمي، آشنايي با هنرهاي معاصر، تجزيه و تحليل آثار ارتباط تصويري، چاپ ماشيني، تصوير متحرك، طرح عملي جامع، پروژه نهايي.
برگرفته از: motaleat.sanjesh.org