سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رتبه بندی امن‏ترین و ناامن‏ترین كشورهای جهان

بحران اقتصادی جهان و تبعات ناشی از آن، تغییراتی را در رتبه بندی جهانی امن‏ترین و ناامن‏ترین كشورهای جهان به وجود آورده است. بالاترین شاخص صلح جهانی كه قبلا به ایسلند تعلق داشت، اكنون در اختیار نیوزلند قرار گرفته و این كشور را به امن‏ترین كشور جهان تبدیل كرده است. عراق همچنان در آخر فهرست و به عنوان ناامن ترین كشور جهان شناخته شده است

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین؛ بروز بحران اقتصادی جهان و تبعات مالی ناشی از آن باعث ایجاد تغییراتی در وضعیت معیارهای شاخص صلح جهانی كشورها شده است.

بر این اساس، ده كشور اول فهرست امن‏ترین كشورهای جهان به ترتیب شامل نیوزلند، دانمارك، نروژ، ایسلند، اتریش، سوئد، ژاپن، كانادا، فنلاند و اسلوونی است.

رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز با یك پله سقوط به عنوان یكی از ناامن ترین كشورهای جهان شناخته شده است.

بر اساس ارزیابی شاخص صلح جهانی و در ارزیابی به عمل آمده، ناامن ترین كشورهای جهان نیز به ترتیب عراق، افغانستان، سومالی، رژیم صهیونیستی، سودان، جمهوری دموكراتیك كنگو، چاد، پاكستان، روسیه و زیمبابوه هستند.

انگلیس از نظر شاخص یاد شده وضعیت بهتری پیدا كرده، اما همچنان عقب‏تر از كشورهایی نظیر قطر، مالزی، كره جنوبی و بوتسوانا است.

گفتنی است 23 معیار مهم در تعیین شاخص صلح جهانی مطرح است كه از جمله آنها می‏توان به درگیری و جنگ‏های خارجی، منازعات داخلی، رعایت حقوق بشر، تعداد جنایات، تعداد زندانیان، تجارت اسلحه و وضعیت دموكراسی اشاره كرد.

در هر حال، آن‏چه در ارزیابی اخیر شاخص صلح جهانی (GPI) مورد تأكید قرار گرفته، تاثیر ركود و بحران اقتصادی جهان بر امنیت و صلح جهان می‏باشد كه در برخی از نقاط باعث تشدید منازعات شده است.

افزایش چشمگیر نرخ بیكاری در جهان، كاهش دستمزدها، كاهش قیمت مسكن، كاهش سپرده گذاری و مواردی از این قبیل در برآورد شاخص‏های ارزیابی ایمنی و امنیت جوامع نقش مهمی داشته است.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.