سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی:

هدف سفرم به آنكارا رایزنی درباره زائران ربوده شده ایرانی است

وزیر امورخارجه كشورمان هدف از سفر خود به آنكارا را مذاكره و رایزنی درباره زائران ربوده شده و مسائل منطقه‌ای اعلام كرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، علی اكبر صالحی در فرودگاه آنكارا در جمع خبرنگاران، هدف از سفر به تركیه را ادامه رایزنی با همتای ترك خود اعلام كرد و گفت: ربایش 48 زائر ایرانی در سوریه و مسایل دوجانبه منطقه ای دلیل سفرم به آنكارا است.
 
وی در بدو ورود به آنكارا به گفتگوهای تلفنی خود و داوود اغلو و همچنین مقامات قطری درخصوص ربایش زائران ایرانی در تركیه اشاره كرد و گفت: بیش از 30 تماس تلفنی با داود اغلوو داشته ام و درباره مسایل منطقه ای بخصوص سوریه گفتگو كردم.
 
وی همچنین این سفر را فرصتی برای گفتگوهای دوجانبه و منطقه ای با همتای ترك خود اعلام كرد و افزود: تركیه و ایران دو كشور مهم منطقه هستند و بدون حضور این دو كشور مسایل منطقه حل شدنی نیست.
 
وزیر امور خارجه حل بحران و برون رفت از مسایل كنونی سوریه را با كمك تركیه و ایران ممكن اعلام كرد و گفت: با كمك دو كشور ایران و تركیه ملت سوریه به خواسته های خود خواهد رسید و روال عادی حكمرانی در این كشور ادامه خواهد داشت.
 
صالحی ادامه وضعیت كنونی در سوریه را افزایش افراطی گری اعلام كرد و افزود: سوریه كشوری در كنار مدیترانه و به تبع نزدیك اروپا است و درصورتیكه افراط گرایی و خشونت در این كشور ریشه بدواند به دنبال آن شاهد بروز خشونت در مناطق دیگر خواهیم بود.
 
وزیر امور خارجه كشورمان با تاكید بر اینكه ادامه خشونت‌ها و تنش‌ها در سوریه بر همه كشورهای منطقه اثرگذار است، گفت: منطقه خاورمیانه همچون موزاییكی زیبا شامل ادیان مخلتف بوده است كه قرنها در صلح و آرامش در كنار هم زندگی می‌كردند.
 
صالحی ادامه داد: اكنون دست‌هایی در كار است تا با به هم زدن این صلح و آرامش، اقلیت‌هایی كه در كنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند، شرایط دیگری را برای منطقه رقم بزنند.
 
وی در عین حال خاطرنشان كرد: مشغول داشتن این قومیت‌ها به این تنش‌ها، به دیگران این فرصت را خواهد داد كه از این مسایل بهره كافی ببرند.
 
وزیر امور خارجه كشورمان اظهار امیدواری كرد نتیجه سفرش به آنكارا، برای دو كشور ایران و تركیه و همچنین منطقه حاوی دستاوردهای مهم و توسعه صلح باشد.
 
صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جایگاه تركیه درتحولات كنونی منطقه گفت: تا آنجایی كه اطلاع دارم، برادران ترك دخالتی در تحولات منطقه نداشته و همچون ایران خواستار حل مسالمت آمیز مسایل هستند كه این مورد باعث به وجود آمدن اشتراكاتی بین دو كشور شده است.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینكه هر دو كشور خواستار تحقق خواسته‌های مردم سوریه هستند، افزود: ایران و تركیه به آزادی احزاب، برگزاری انتخابات و همچنین رفع فساد حكومتی در سوریه معتقد هستند.
 
وی با تاكید بر اینكه البته درباره برخی مسایل نیز با تركیه اختلاف نظر داریم، گفت: ایران خواستار پیشبرد طبیعی مسایل در سوریه است؛ نه اینكه در خلاء ناگهانی مسایل را پیش ببریم چرا كه آگاهی از وضعیت پیش رو غیرمحتمل است.
 
صالحی در عین حال تاكید كرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران دولتی در سوریه وجود دارد كه اقدام هایی را نیز در تحقق حقوق ملت برداشته است و در نتیجه باید بدنبال نفی خشونت و گفتگوی ملی حقیقی بین معارضین و دولت سوریه باشیم.

انتهاي پيام/ش3
برچسب ها: صالحی ، ترکیه ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.