سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

احتمال ابتلاء به بیماری های عفونی از طریق تماس با حیوانات و پرندگان

مديركل دامپزشكي استان خراسان رضوي گفت: تماس مستقيم با هر حيوان و يا پرنده اي احتمال آلودگي و انتقال بيماري را در پي دارد.



دكتر ناصر مرگان ازغدي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به اهميت آگاهي از بيماري هاي انتقالی بین انسان و حیوانات مشترك اظهارکرد: بيش از 50 درصد بيماري هاي انسان با حيوانات مشترك است كه اين موضوع اهميت مقابله با اين بيماري ها را نشان مي دهد.

وي افزود: موضوع مهم ديگر در اين زمينه شناسايي و تشخيص دشوار بيماري ها ، صعب العلاج و حتي غيرقابل درمان بودن آنها است كه بر اهميت موضوع افزوده است مانند كيست هيداتيد كه درماني جز جراحي ندارد و يا هاري كه در صورت بروز علائم كمتر از يك درصد امكان زنده بودن فرد وجود دارد .

ازغدي دليل ديگر اهميت اين بيماري ها را ضررهاي اقتصادي آن دانست و تصريح كرد: در صورت بروز بيماري در دام ها به دليل قابل انتقال بودن و يا منجر به مرگ دام شدن، دامدار ضرر زيادي را متقبل مي شود همچنين در بعضي كشورها از اين عوامل بيماري زا در ساخت جنگ افزارهاي ميكروبي استفاده مي كنند كه در خطرناك ترين اين جنگ افزارها از پنج بيماري مشترك انسان و دام استفاده شده است كه بالطبع تلفات زيادي را در ابعاد مختلف در پي دارد.

وي نگهداري هرگونه حيواني رادر منزل منع كرد و افزود: نگهداري حيوان بر حسب ضرورت است،‌ بنابراين نگهداري سگ هاي لوكس خانگي و پرندگان زينتي احتمال انتقال آلودگي ها از حيوان به انسان را بالا مي برد كه براي كاهش خطر ابتلا بايد به طور مرتب تحت مراقبت و واكسيناسيون در كلينيك ها قرار گيرند.

مديركل دامپزشكي استان خراسان رضوي به رايگان بودن تمامي خدمات اين سازمان اشاره كرد و گفت: واكسيناسيون، ‌سمپاشي اماكن، ‌اقدامات قرنطينه و شناسايي دام هاي آلوده و اطلاع رساني، همگي به طور رايگان و بدون دريافت هزينه اي از دامدار و متقاضي صورت مي گيرد./س 

برچسب ها: حیوانات ، پرندگان ، عفونت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.