سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانسه برای ایرونی ها ...همان "فرنگ" است!

بهمن هدایتی در کلاشينکف ديجيتالش نوشت:فرانسه و فرانسوی ها برایمان جذاب هستد شاید چون مثل انگلیسی ها و آمریکایی ها استعمارمان نکردند- یا کمتر کردند!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، فرانسه برای ایرانی ها، "فرنگ" است، یک خاطره گنگ اما خوشایند،قدیمی ترین و شاید بهترین ذهنیتی که می شود از "خارجه " داشت، نسل اول تحصیل کردگان ایرانی-دهه اول 1300 شمسی- به فرانسه رفتند، باسوادهای قدیمی ایرانی "فرانسه" حرف می زدند، فرانسه یک خاطره است.
 
بسیاری از کلمات مدرن و شهری را از فرانسه عاریت گرفته ایم، نمونه اش "بلوار، سالن ، شومینه، کامیون، کنکور،مغازه، آژانس، کنگره،کافه؛ آسانسور، لیسانس، دیپلم، مانتو، رژیم، آلرژی، رفوزه، ویلا، هاشور، رستوران، حتی "مامان" و املت"...! فرانسه برایمان جذاب است بخاطر برج ایفل! سینماتوگراف! بخاطر آلن دلون...با آن دوبله جادویی خسرو خسروشاهی!

فرانسه و فرانسوی ها برایمان جذاب هستد شاید چون مثل آلمانی ها اهل سخت گیری و دقت و نظم ماشینی و نژاد پرستی نیستند، مثل انگلیسی ها و آمریکایی ها استعمارمان نکردند- یا کمتر کردند!-حمله نکردند به خاک مان، فرانسوی ها مثل اسکاندیناوی ها "سرد" نیستند، ما هم خون گرم دیگر! خوشمان آمده، فرانسوی ها مثل ایتالیایی ها خیلی شلوغ و بی کلاس و پرسرصدا هم نیستند، فرانسه را شاید دوست داریم بخاطر زیدان، بخاطر انبوه مهاجران سیاه و مثل خودمان که آنجا هستند ...از شکست سارکوزی خوشحال شدند و شدیم شاید خیط شدن کارلا بورنی که نشست زیر پای سارکوزی و زندگی اش را به جدایی کشاند و زنش شد و فکر می کرد هشت سال همسر رئیس جمهور است، دل بعضی ها را خنک کرد-به خصوص در مورد خانم ها- هرچه بود خیلی از ما، بیخود یا باخود، خیلی خاص از پیروزی هولاند بر سارکوزی خوشخال شدند! می دونی؟

برچسب ها: بهمن ، هدایتی ، فرانسه ، فرنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.