سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

سرطان سينه در بارداری

سرطان پستان از شايع‌ترين سرطان‌ها در زنان است و هرچند بيشتر در سنين بالا به وجود مي‌آيد، اما برخي مواقع در زنان باردار هم ديده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اين مسأله بخصوص در زناني كه ژن تغيير‌يافته خاصي را داشته باشند، بيشتر ديده مي‌شود. اين ژن در آزمايشگاه قابل بررسي است و با انجام آزمايش مربوط مي‌توان زناني را كه به صورت ژنتيكي به احتمال بيشتري دچار سرطان پستان مي‌شوند، شناسايي كرد.از آنجا كه در سال‌هاي اخير زنان بيشتر در سنين بالاتري باردار مي‌شوند، بيشتر با سرطان پستان در بارداري روبه‌رو هستيم. در اين افراد هم مثل غير‌حامله‌ها با ملاحظه توده‌اي در پستان، با معاينه و بررسي راديولوژيك و نمونه‌برداري از توده به تشخيص مي‌رسيم.

وقتي در يك خانم حامله به توده مشكوكي در پستان برمي‌خوريم، نبايد به دليل حاملگي بررسي‌ها را به تاخير اندازيم، بلكه بدون ترس از تاثير اشعه ايكس بر جنين اقدام به ماموگرافي (عكس راديولوژي از پستان‌ها) مي‌كنيم. بايد بدانيم كه اشعه ايكس ماموگرافي در صورتي كه با محافظ مناسب انجام شود، عارضه‌اي براي جنين ندارد. از طرفي تشخيص هر چه سريع‌تر بيماري اهميت فوق‌العاده‌اي دارد، زيرا هر چه بيماري در مرحله پايين‌تري باشد و به ديگر اعضاي بدن انتشار نيافته باشد، احتمال درمان موفقيت‌آميز بيماري بيشتر است. از ديگر بررسي‌هاي راديولوژيك مي‌توان به سي‌تي اسكن و ام‌آر‌آي نيز اشاره كرد كه گاهي از اين روش‌هاي تشخيصي هم استفاده مي‌كنيم. حتي در مواردي كه بررسي راديولوژيك چيزي را نشان نمي‌دهد، ولي احتمال زيادي براي ابتلا به اين بيماري وجود دارد، بايد نمونه‌برداري از توده مشكوك پستاني انجام شود.متاسفانه به دليل تغييرات پستان‌ها در بارداري، معمولا بيماري در مراحل پيشرفته‌تر در بارداري كشف مي‌شود، اما به هر حال تمامي مراحل درمان براي مادر باردار اجرا مي‌شود كه در مرحله اول جراحي و به دنبال آن شيمي‌درماني است.

شيمي‌درماني اگر در سه ماهه دوم و سوم انجام شود عارضه جدي براي جنين ندارد، اما راديوتراپي به دليل دوز بالاي اشعه و خطراتي كه براي جنين دارد، تا بعد از زايمان انجام نمي‌شود.احتمال انتشار بيماري به جفت وجود دارد، اما سلول‌هاي سرطاني وارد بدن جنين نمي‌شود. از نكات جالب اين است كه پس از درمان سرطان پستان و قطع داروها، امكان باروري و شيردهي حتي از پستان مبتلا وجود دارد، اما از آنجا كه دو تا سه سال پس از درمان بيشترين امكان عود سرطان پستان وجود دارد، بنابراين بهتر است بارداري به تاخير انداخته ​شود.

نكته ديگر اين‌كه حاملگي باعث پيشرفت بيشتر بيماري و شديدتر شدن آن نمي‌شود، همين‌طور احتمال عود را بيشتر نمي‌كند. حتي در زناني كه حداقل يك بار حاملگي در سن زير سي سالگي داشته باشند، احتمال بيماري سرطان پستان كمتر مي‌شود و در بارداري‌هاي بيشتر اين احتمال كم و كمتر مي‌شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.