سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منزلت شب قدر/ رهپویان قرآن

رمضان ماهى است كه در آن تقدیرات و مسائلى كه در آن سال از نیكى و بدى، خیر و شرّ نفع و ضرر، سود و زیان، و زندگى و مرگ و بهره روزى هر فرد تعیین میگردد و بهمین جهت است كه آن شب را «قدر» میگویند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ رهپویان قرآن در آخرین یادداشت خود نوشته است:



« بسم الله الرحمن الرحیم »

(إِنَّا أَنزَلْنَهُ فىِ لَیْلَةٍ مُّبَرَكَةٍ  إِنَّا كُنَّا مُنذِرِین‏فِیهَا یُفْرَقُ كلُ‏ُّ أَمْرٍ حَكِیم)

(ما قرآن را در شبى پر بركت نازل كردیم‏ ؛ چون از آغاز خلقت همواره سنت ما بر انذار خلق جریان داشته است‏ ؛در آن شب هر امرى بر اساس حكمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏گردد)(دخان_3 و4)

در فرهنگ قرآن و روایات اهل بیت عصمت (علیهم السلام) ؛ شب قدر از جایگاه و منزلتی عظیم و بزرگ برخوردار است  و در وصف این شب بزرگ همین بس که (خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شهَر) .
از طرفی,  نزول قرآن و تقدیر امورات وبخشش گناهان ونازل شدن ملائکه در این شب ؛ بر منزلت آن افزوده است .
همانطور که میدانید  هزار ماه ,  برابر با تمام عمر یک انسان است , پس آیه می خواهد بگوید که  منزلت این یک شب , برتر ازتمام عمر انسان است . که با درک این شب , انسان می تواند راه صد ساله را بپیماید .
اما از آنجا که درک این شب بزرگ کاری بس مشکل است ؛ پس بیان جایگاه و منزلت این شب هم عملی دشوار است .

 (وَ مَا أَدْرَئكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْر) که این خود کنایه از بزرگی وعظمت این شب است .بنابراین  تنها راه یافتگان به این شب می توانند واقعیت و حقیقت آنرا بیان کنند.

چرا آنرا شب قدر نامیده اند ؟
.....................................
از آنجا که واژه  «قدر» دارای معانی مختلفی همچون  « عظمت و بزرگى» ؛ « تضییق و تنگ كردن یعنى در آن شب از كثرت ملائكه روى زمین تنگ میشود »، و « تقدیر و سرنوشت»  است (1)، لذا در  علت نامگذاری  این شب  , به شب قدر ؛ بیانهای مختلفی از بزرگان دین وارد شده است .

1 : برخی از بزرگان دین فرموده اند که چون «قدر» به معنی تقدیر و اندازه گیری است و خدای  سبحان در این شب  , حوادث یک سال را (از قبیل مرگ وسعادت و روزی و ...) مقدر می کند , به همین خاطربه این شب  ؛  شب قدر گفته شده است .

البته قول این گروه از مفسرین  را هم لغت وهم روایات و هم آیات قرآن ,  تایید می کند .

راغب می گوید :و قوله :( إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر ) أی: لیلة قیّضها لأمور مخصوصة
یعنی شب قدر شبی است که خدای سبحان آنرا برای امور مخصوصی آماده ومقد ر نموده است .(2)
و آیه 3 و4 سوره مبارکه دخان هم بر همین معنا دلالت دارد .(إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ ......فیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكیمٍ )
یعنى شب قدر شبى است كه هر امرى از امور بر طبق حكمت الهیه تفصیل و تبیین مى‏شود كه در اینجا تعبیر  « یُفْرَقُ» اشاره به این است كه همه امور و مسائل سرنوشت‏ساز در آن شب مقدر مى‏شود .(3)
كه ایگونه تفسیر كردن آیه ؛  هماهنگ با روایات بسیارى است كه مى‏گوید در شب قدر ؛ مقدرات‏ یك سال همه انسانها تعیین مى‏گردد، و ارزاق، و سرآمد عمرها، و امور دیگر، در آن شب تفریق و تبیین مى‏شود.(4)

و اما روایات موافق با این معنا 
امام رضا عیله السلام  می فرمایند :( ِیُقَدَّرُ فِیهَا مَا یَكُونُ فِی السَّنَةِ مِنْ خَیْرٍ أَوْشَرٍّ أَوْ مَضَرَّةٍ أَوْ مَنْفَعَةٍ أَوْ رِزْقٍ أَوْ أَجَلٍ وَ لِذَلِكَ سُمِّیَتْ لَیْلَةَ الْقَدْر)
  رمضان ماهى است كه در آن تقدیرات و مسائلى كه در آن سال از نیكى و بدى، خیر و شرّ نفع و ضرر، سود و زیان، و زندگى و مرگ و بهره روزى هر فرد تعیین میگردد (در شب قدر كه در این ماه میباشد) و بهمین جهت است كه آن شب را «قدر» میگویند).(5)


2 : برخی از مفسرین  «قدر» را به معنای بزرگی وعظمت, معنا کرده اند به دلیل اینکه در آیه 74 سوره مبارکه حج , قدر به معنای  عظمت است .
(مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ ) یعنی مشركان خدا را آن چنان كه  حق عظمت او بود تعظیم نكردند و نشناختند .لذا بر این اساس ,  این شب را «لیله العظمه» گرفته اند .

شب قدر و بخشش گناهان 
....................................
از جمله ویزگیهای این شب شریف , بخشیدن شدن گناهان وعفو عاصیان ومجرمان است  و چه بدبخت ودرمانده است آنکس که در این شب , مورد بخشش و غفران واقع نشود .
رسول گرامی اسلام فرمودند : (تُغْلَقُ فِیهِ أَبْوَابُ النَّارِ وَ تُفَتَّحُ فِیهِ أَبْوَابُ الْجِنَانِ فَمَنْ أَدْرَكَهُ وَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ‏ اللَّهُ )
کسی که شب قدر را درک کند وبخشیده نشود ؛ پس خدا او را از رحمت خویش درو می سازد .(6)
و در جای دیگر فرمودند :هر کس که از فیض شب قدر محروم گردد , از تمام خیرات محروم شده است .(7)
لذا انسان باید در این شب رحمت , تلاش کند ومقدمات ورود به آن را فراهم  کند , از گناه دوری کند به یاد خدا باشد  تا غفران الهی شامل حال او بشود .

قرآن کتاب نور و روشنایی است که سعادت و نیک بختی انسانها را  ؛ در پرتو عمل به مضامین بلند ونورانی خود می داند .هر کسی را که مشتاق بهشت است باید او را پیروی کند و آنکه مخالف اوست قطعا آتش قهر وغضب الهی در انتظار اوست .

قرآن کتابی است که تمام چیزهای که در راستای رسیدن به قرب الهی بدان نیاز است ؛ در آن وجود دارد.
اما بهترین توصیه او به انسانها این است که (إِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى)(بقره _197)
و شاید بتوان همین تقوای الهی را بهترین عمل ؛ برای این شبهای عزیز در نظر گرفت .

و  قرآن کریم  خیلی قشنگ وزیبا ؛ سیمای پرهیزکاران را به تصویر کشیده است .

(الَّذِینَ یُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرَّاءِ وَ الْكَظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ...)(آل عمران _134)

(إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوا) (نحل _138)

(إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین) (مائده _27)

حقیقت تقوی 
.....................
به نظر شما چه کسی میتواند حقیقت تقوا را مثل اهل بیت عصمت وطهارت ؛ بیان بفرماید ؟
اهل بیتی که خود صاحب شب قدر هستند و شب قدر خود سند زنده ای است بر استمرار ولایت و امامت آنها .
امام صادق علیه السلام می فرمایند : (التقوی ؛ أن لا یَفقِدُكَ‏ اللَّهُ حَیثُ أمَرَكَ، وَلا یَراكَ حَیثُ نَهاكَ )
تقوی آنست که خدا تو را در موردی که امر کرده است ؛ غائب نبیند ودر موردی که  تو را نهی کرده است ؛ حاضر نبیند .(8)


والحمد لله رب العالمین
...............................


منابع :
............................................................................................................

1 :  تفسیر نوین ، ص: 275
2 : ترجمه مفردات، ج‏3، ص: 141
3 : مرحوم علامه طباطبایی در  جلد 18 صفحه 140 تفسیر دیگری برای آیه دارند.
4 : تفسیر نمونه، ج‏21، ص_153
5 :  عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص116
6 : الكافی (ط - الإسلامیة)   ج‏4  باب فضل شهر رمضان
7 : کنزل العمال ج8 
8 : منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏12، __ بحار الانوار ج70


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.