سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

راه اندازی نخستين موزه مطبوعات كشور در تبريز

رییس شوراي ثبت آثار فرهنگي و تاریخی استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از راه اندازي نخستين موزه مطبوعات كشور در يكي از زيباترين خانه هاي تاريخي شهر تبريز خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی امروز در بازدید از مرمت خانه حریری تبریز که به همراه مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و رئیس انجمن صنفی‌روزنامه‌نگاران آذربایجان شرقی صورت گرفت، افزود: خانه حريري تبريز محلي است كه پس از اتمام عمليات مرمتي بخشی از آن به موزه مطبوعات تبديل خواهد شد.

وي با اشاره به اجراي مراحل پاياني عمليات مرمت اين بنا اظهار داشت: مرمت خانه حريري تبريز بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است كه به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار سال 91 و قدرداني از تلاش اصحاب رسانه، از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان به جامعه مطبوعاتي آذربايجان شرقي هديه مي شود.

محمدي با اشاره به زيبايي ها و موقعيت ممتاز اين خانه خاطرنشان كرد: تعداد زیاد نقاشی هاي دیواری، تنوع طرح و نقش و رنگ و موضوعات جالب توجه عصر قاجار و وجود سبك نگارگري دوره قاجار تبريز خانه حريري را در ميان خانه هاي تاريخي آذربايجان شرقي و حتي كشور داراي جايگاه ويژه كرده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به مرمت هاي صورت گرفته روي اين بنا تصريح كرد: عمليات استحكام بخشي، ايزوگام سقف، مرمت بخش هاي الحاقي و نيز مرمت نقاشي ها و نگارگري هاي ديواره هاي اين خانه توسط متخصصان انجام گرفته است.

محمدي با بيان اينكه هم اكنون عمليات كف سازي و ادامه مرمت نقاشي ها در حال انجام است، تصريح كرد: پس از پايان مرمت خانه حريري، اين بنا با تجهيز و انتقال اسناد به موزه مطبوعات و بخشي ديگر از آن به دليل گسترده بودن فضا و وجود نقاشي ها و نگارگري هاي منحصر بفرد حياط اندروني به موزه نقاشي و نگارگري مبدل مي شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت روز خبرنگار، بسياري از موفقيت هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي را مديون اصحاب رسانه و همكاري و دقت به موقع آنها دانست.

محمدي خبرنگاران را وجدان بيدار جهان و تصويرگر زمان خويش خواند و گفت: خبرنگاران با حضور در جامعه مي توانند بهترين هميار در حفاظت از ميراث فرهنگي، آثار تاريخي، ميراث معنوي و گسترش و توسعه صنايع دستي باشند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نقش اصحاب رسانه در جلوگيري از تخريب ها و اتفاقات ناگوار حوزه ميراث فرهنگي و تاريخي استان را كليدي و موثر خواند و گفت: راه اندازي نخستين موزه مطبوعات كشور در تبريز به عنوان شهر اولين ها، هديه اي به منظور سپاس و قدرداني از فعالان عرصه خبر و اطلاع رساني آذربايجان شرقي است.

لازم به ذكر است، خانه حريري كه در خيابان تربيت تبريز واقع شده، به شماره 2242 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و با 70 درصد پيشرفت فيزيكي، آخرين ماه هاي عمليات مرمتي خود را سپري مي كند./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.