سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

گذشته اقتصادی مردم کهگیلویه و بویراحمد تا صادرات 80 درصد ماهی تولیدی به خارج از استان ...

مدیر شیلات جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد با بیان اینكه از ابتدای سال جاری تاكنون دو هزار و 500 تن ماهی سردآبی در استان تولید شده است گفت: سالانه 80 درصد ماهی های تولیدی، از استان صادر می شود.

محمود اسدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: سرانه مصرف ماهی مردم استان هم اكنون چهار كیلو و 500 گرم است كه این میزان نسبت به سال گذشته 500 گرم افزایش یافته است.
به گفته وی، ماهی های تولیدی در كهگیلویه و بویراحمد به استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، كرمان، قم و خوزستان صادر می شود.
كهگیلویه و بویراحمد یكی از بخش های پرآب كشور به حساب می آید به گونه ای كه بعد از مازندران دومین استان كشور از نظر میران بارشهای سالانه است.
براساس گزارشهای رسمی، 12 میلیارد مترمكعب آب در سال به صورت باران و برف از آسمان این استان فرو می آید.
مدیر عامل آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد می گوید : متوسط میزان بارندگی در این استان 720 میلی متر است كه با توجه به مساحت16 هزار و 246 كیلو متر مربعی استان حجم كل نزولات جوی نزدیك به 12 میلیارد متر مكعب است.
مدیرشیلات سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد می گوید: این استان رتبه چهارم تولید ماهیان سردآبی در كشور را دارد كه شامل نزدیك به هشت تا 10 درصد ماهیان سردآبی كشور می شود.
وی بیشتر مراكز تولید ماهیان سردآبی در استان را شهرستان های بویراحمد ،دنا و بخشی از شهرستان كهگیلویه عنوان می كند.
اسدی با بیان اینكه سرانه مصرف ماهی در جهان 17 كیلوگرم است می گوید: این میزان در كشور بیش از هشت كیلو گرم و در این استان چهار كیلو و 500 گرم است.
به گفته وی، از مجموع 9 هزار تن ماهی قزل آلای تولیدی در كهگیلویه و بویراحمد كمتر از دو هزارتن آن در خود استان مصرف و بقیه آن به سایر نقاط كشور شامل شهرهای تهران، اصفهان، كرمان، یزد، قم، مشهد و بهبهان صادر می شود.
اسدی با اشاره به لزوم بهره برداری بهینه از منابع آبی استان در زمینه شیلات می گوید: هم اكنون دو مجتمع پرورش ماهی در شهرستان های بویراحمد و دنا در دست ساخت و یك مجتمع نیز در شهرستان چرام در دست مطالعه و طراحی است.
مدیر شیلات جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد مجموع ظرفیت این مزارع پرورش ماهی را افزون بر سه هزار تن عنوان می كند.
شغل بیشتر مردم كهگیلویه و بویراحمد در چهار دهه پیش دامداری بوده است و از این نظر بیشترین پروتئین مصرفی آنان نیز شامل گوشت قرمز می شد.
كارشناسان تغذیه می گویند: مردم این استان كه به دلیل گذشته اقتصادی آن كمتر به خوراك ماهی روی خوش نشان می دهد نیازمند گسترش فرهنگ استفاده از گوشت ماهی هستند.
جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد دو ماه پیش جشنواره ای با موضوع شیوه های تهیه خوراك ماهی در شهر یاسوج برگزار كرده بود كه هدف آن را آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ استفاده از گوشت ماهی اعلام كرده بود.
بر اساس توصیه های كارشناسان تغذیه خانواده ها می بایست مصرف ماهی را در طول هفته طوری برنامه‌ریزی كنند كه حداقل دو وعده در هفته‌ ماهی بخورند به دلیل اینكه ماهی میزان زیادی از پروتئین، ویتامین‌ و انواع مواد معدنی بدن را تامین می كند.=
به گفته مدیر شیلات جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد هم اكنون 172 مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد./س

برچسب ها: ماهی ، سردآبی ، بارش ، برف ، باران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.