سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

كارخانه بیوكمپوست چابهار با 60 درصد پیشرفت امسال بهره برداری می شود

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری چابهار با تاكیدبر مدیریت پسماندهای چابهار و كنارك گفت: كارخانه بیوكمپوست چابهار با 60 درصد پیشرفت فیزیكی در حال ساخت است و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران زاهدان، محمدعلی پیری روز دوشنبه در كارگروه مدیریت پسماند در فرمانداری چابهار هدف از ایجاد این كارخانه را؛ كاهش دفن پسماندها و جلوگیری از آلودگیهای ناشی از دفن نامناسب و سوزاندن زباله ها عنوان كرد.

وی افزود: با اجرای طرح مدیریت پسماند ضمن بازیافت و تفكیك زباله ها در مبدا ، زباله های غیربازیافتی براساس اصول زیست محیطی و حداقل هزینه به كارخانه بیوكمپوست چابهار انتقال می یابد كه علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، كود كمپوست تولیدی در ترویج و توسعه كشاورزی و فضای سبز شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تصریح كرد: سایت مدیریت پسماند چابهار در زمینی به وسعت پنج هكتار در محل پارك شیخان واقع در 35 كیلومتری محور چابهار - كنارك احداث شده و تجهیزات آن در حال نصب است.

وی اظهارداشت: برای اجرای هرچه بهتر طرح مدیریت پسماند، تفكیك زباله خشك و تر در مبدا و نحوه جمع آوری و امحای زباله، برنامه های آموزشی جهت خانواده ها و دانش آموزان مدارس از سوی شهرداری و سازمان مدیریت پسماند چابهار ارائه خواهد شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند چابهار و كنارك نیز گفت: سرانه زباله تولیدی هر شهروند در چابهار و كنارك روزانه 750 گرم است.

'عبدالحمید هوتی' افزود: با احتساب جمعیت 130 هزار نفری این دو شهرستان، روزانه بطور میانگین یك تن پسماند تولیدی از چابهار و كنارك دفع می شود.

وی اظهارداشت: 5/50 درصد این پسماندها شامل مواد آلی، 4/23 درصد پسماندهای خشك بازیافتی (كاغذ، شیشه و پلاستیك) و 1/26 درصد سایر پسماندهای غیر بازیافتی است.

وی با بیان اینكه با راه اندازی سایت مدیریت پسماند چابهار ، دفع زباله های تولیدی در چابهار و كنارك ساماندهی خواهد شد، گفت: میزان زباله ورودی به كارخانه بیوكمپوست چابهار هنگام بهره برداری روزانه 100 تن است.

به گفته وی، برای ایجاد این سایت تاكنون 39 میلیارد و 230 میلیون ریال هزینه شده و جاده دسترسی به طول 5/1 كیلومتر، شبكه برق و نصب ترانس برق به طول 5/1 كیلومتر، ساختمان اداری به وسعت 240 مترمربع، سایت تخمیر و ایستگاه انتقال درشهرهای چابهاروكنارك احداث شده است. رییس شبكه بهداشت و درمان چابهار نیز در این جلسه گفت: سه دستگاه امحای زباله عفونی بیمارستان امام علی (ع) چابهار روزانه 110 لیتر زباله عفونی امحاشده به شهرداری تحویل می دهند.

دكتر 'هادی نظری' افزود: زباله های عفونی 60 مطب خصوصی پزشكان، سه درمانگاه و سه آزمایشگاه این شهر برای امحا نیز به بیمارستان امام علی (ع) چابهار تحویل می شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.