سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

رايزني براي آزادي 48 گروگان ايراني در سوريه

در پي ربوده شدن 48 زائر ايراني، وزارت امور خارجه ايران براي آزادي بازداشت شدگان در سوريه به سرعت دست به كار شد.

 به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه در تماس تلفني با همتاي ترك خود از اين كشور خواست تا تمامي تلاش‌هاي خود را براي كمك به آزادي زائران ربوده شده ايراني به عمل آورد.

صالحي پس از تماس تلفني با همتاي ترك خود با همتاي قطري‌اش نيز ارتباط تلفني برقرار كرد.

وي در گفتگوي تلفني با «شيخ حمدبن جاسم آل ثاني» از دولت اين كشور نيز خواست كه همه تلاش‌ها در مورد آزادي زائران ربوده شده كشورمان را به كار گيرد.

**زائران ايراني اسراي تروريست‌هاي سوريه

يك مقام دولتي سوريه با اعلام اينكه ربايندگان زائران ايراني،  تروريست‌هاي مسلح سوري هستند گفت: ربايندگان تحت پيگرد نيروهاي امنيتي سوريه قرار دارند.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه تروريست‌هاي مسلح به اتوبوس زائران ايراني در محله زينبيه كه به سوي فرودگاه در حال حركت بود حمله‌ور شده و آنها را ربودند.

اين در حالي است كه زائران ايراني براي زيارت به حرم زينب (س) رفته بودند و لحظاتي پس از اين حادثه نيروهاي امنيتي دولت سوريه فورا وارد عمل شده و با رديابي دقيق از تروريست‌هاي باقيمانده در محله زينبيه دمشق آنها را شناسايي و تحت پيگرد قرار دارند.

**پشت پرده ربودن زائران ايراني در سوريه

«احمد صوان» كارشناس سياسي سوري، ربودن زائران ايراني به دست عناصر مسلح در سوريه را به هدف متهم كردن آنها به حمايت از نظام سوريه عنوان كرد.

وي گفت: اكنون  جنگي تروريستي و بي سابقه عليه سوريه به راه افتاده است و طرف‌هايي تلاش مي‌كنند كه اوضاع سوريه را  كاملا بر عكس جلوه بدهند. غرب به سركردگي آمريكا از ابزارهاي منطقه‌اي خود مانند؛ قطر، تركيه،‌عربستان، ائتلاف المستقبل لبنان براي اجراي توطئه خود در سوريه استفاده مي‌كند. آنها از طريق مهره‌هاي خود در منطقه مي‌خواهند مقاومت را كه سوريه يكي از محروهاي آن است، از بين ببرند و در واقع غرب در رسيدن به اهداف پليد خود در سوريه و منطقه ناكام مانده است.

«صوان» درباره تلاش گروه‌هاي مسلح و كشورهاي حامي اين گروه‌ها براي وارد كردن ايران در بحران سوريه هشدار داد و گفت:‌ربايندگان زائران ايراني مي‌خواهند چنين وانمود كنند كه آنها نظامي بوده و از ارتش سوريه حمايت مي‌كنند. اين در حالي است كه آمريكا در ابتداي بحران سوريه اعلام كرد، ادامه ثبات سوريه در گرو قطع روابط با ايران، حزب‌ الله لبنان و مقاومت است، ولي سوريه تاكيد كرد كه به هيچ فشاري تن نخواهد داد و همچنان در مسير مقاومت حركت خواهد كرد.

**سرنوشت گروگان‌ها

ايران به اهرم‌هاي ديپلماتيك متوسل شده و تلاش مي كند با ميانجي‌گري تركيه و قطر كه پرنفوذترين دولت‌هاي خارجي ميان گروه‌هاي مسلح سوري هستند، براي آزادي گروگان‌ها راهكاري بينديشند.

وزارت امور خارجه ايران اعلام كرده كه وزيران خارجه تركيه و قطر قول داده‌اند براي آزادي گروگان‌ها بكوشند.

از زماني كه سوريه دستخوش ناآرامي شده افراد متصدي از كشورهاي مختلف در اين كشور به دست نيروهاي مخالف به گروگان گرفته شده و بيشترشان آزاد شده‌اند.

آزادي همه اين گروگانها ا زطريق ميانجيگري و  عمدتا پادرمياني تركيه بوده و در اين راستا اميد است گروگان‌هاي ايراني هم مثل سالهاي گذشته آزاد شوند.

**ادعاهاي بي‌اساس

ادعاي شورشيان سوريه مبني بر عضويت افراد ربوده شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حالي مطرح مي‌شود كه مقام‌هاي جمهوري اسلامي اعلام كردند:‌هيچ نيروي نظامي در سوريه حضور ندارد.

در  همين حال، احمد وحيدي، وزير دفاع ايران اظهار داشت:‌ ايران هيچ نيروي نظامي در سوريه ندارد و دولت سوريه نيز چنين درخواستي از ما نداشته است.

بر اساس اين گزارش؛ چين استنباط مي‌شود كه بهره‌گيري از چنين روشي در موضوع توقيف خودرو زائران و ربودن مومنين خداجو فاقد اعتبار و وجاهت قانوني و ناشي از دشمني آشكار تروريست‌ها براي متهم كردن ايران در حوادث سوريه است.

"انتهاي پيام"/پ3

 

برچسب ها: صالحی ، تماس ، تلفنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.