سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

مختل شدن نظام بهره‌برداری آب با الگوی کشت نامناسب کشاورزی

الگوی کشت نامناسب دربخش کشاورزی نظام بهره برداری آب را مختل می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  ،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان این خبر گفت: تغییر الگوی کشت و انتخاب کشت نامناسب در روستاهای بالادست، موجب پایمال شدن حق آبه کشاورزان پایین دست و اختلال در نظام بهره‌برداری آب می‌شود.

علیرضا عامری با اشاره به تغییر کشت غا لب در برخی مناطق استان به سمت شالیکاری تصریح کرد: کشت محصولا ت پرآبی مانند برنج منجر به استفاده مازاد آب شده و تامین آب مورد نیاز روستاهای پایین دست را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تا کنون 53 میلیون متر مکعب آب برای مصارف مختلف نظیر کشاورزی، محیط زیست و تخلیه رسوب از سدهای استان رها شده است.

عامری مجموع ذخایر موجود آب در مخازن سدهای استان را 140 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش داشته است.

وی برداشت غیرمجاز آب در بالا دست و استفاده از آب مازاد را موجب تضییع حقوق کشاورزان پایین دست خواند و خواستار توجه بهره‌برداران به حقوق کشاورزان پایین دست شد.

وی به لزوم برنامه‌ریزی صحیح کشت برای مدیریت صحیح بهره‌برداری از منابع آب با استفاده از روشهای جدید آبیاری، تاکید کرد و افزود: استفاده از این روشها بر افزایش محصول در پیشگیری از بروز بحران کم آبی بسیار موثر است./س
برچسب ها: کشاورزی ، بهره وری ، آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.