سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در قالب پایان نامه دانشجویی محقق شد؛

انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی به گیاه آفتابگردان

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی، اولئوسین به گیاه آفتابگردان شدند.

مریم مرتضایی فر، پژوهشگر کارشناسی ارشد اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، گفت: استفاده از گیاهان به عنوان بیوراکتور جهت تولید انبوه و ارزان پروتئینی های نو ترکیب را می توان تحت عنوان زراعت مولکولی (Molecular farming) معرفی نمود و در این عرصه می توان از بخش های مختلف گیاهان به منظور تولید و ذخیره سازی پروتئین های نوترکیب بهره جست .

وی افزود: هدف گیری پروتئین های نوترکیب به اجسام روغنی در بذرها ، موجب آسان تر شدن مراحل استخراج پروتئین های نو ترکیب می شود و به همین دلیل می توان با استفاده از پیش برنده بذری و همچنین اتصال ژن مورد نظر به ژن اولئوسین گیاهی موجب هدف داری صحیح پروتئین ها نوترکیب به اجسام روغنی شود.

مرتضایی فر در ادامه به اهمیت و ارزش درمانی اینترفرون ها اشاره کرد و در تشریح این طرح گفت: اینترفرون ها از جمله پروتئین هایی است که ارزش درمانی بسیار بالایی دارند بنابراین تولید اینترفرون از منابع دائمی ایمن و  ارزان حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: در این پژوهش برای بیان اینترفرون گامای انسانی در بذر گیاه آفتابگردان (Helianthus annuus) و قرار گیری آن در اجسام روغنی از ناقل نو ترکیب (p Bllfvy – oleosin) استفاده شد.

مرتضایی فر اظهار داشت: ژن اینترفرون گامای انسانی در پایين دست ژن اولئوسین همانند سازی شده و بین دو ژن توالی برشی پروتیئولایتیکی وجود دارد که این دو ژن تحت کنترل پیش برنده بذری (Napin) هستند .

وی خاطر نشان کرد: در نهایت آنالیز گیاهان ترایخت در سطح DNA با روش PcR و با استفاده از آغازگرهای اختصاصی ژن هدف بیانگر انتقال موفقیت آمیز ژن (I fny) به گیاهان تراریخته بود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.