سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی بی سی:هدف تحریم ها براندازی است/تحریم ها بی اثربوده اند

دو تن از کارشناسان بی بی سی فارسی از اهداف اصلی تحریم ها که همان براندازی نظام سیاسی ایران و همچنین بی اثر بودم تحریم ها سخن به میان آوردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، متن کامل نشست خبری روز گذشته بی بی سی فارسی به شرح ذیل می باشد:

 [سلطانپور]: انتظار می‌رود طرح افزایش تحریم‌های ایران که دیروز در مجلس‌خبرگان آمریکا به تصویب رسید به زودی به تصویب مجلس سنا هم برسد و روی میز باراک اوباما برود برای امضای نهایی تحریم‌هایی که بعضی نمایندگان شدیدترین تا حالا خوانده‌اند.
[سینا علی‌نژاد]: هشدارای شدید و غلیظ علیه برنامه اتمی ایران در کنگره آمریکا، پیش از تصویب قانون دیگری در این کشور ایلیانا رزلهتینن از طراحان اصلی این قانون تا آنجا پیش رفت که گفت اگر برنامه اتمی ایران مهار نشود امنیت و آینده مردم آمریکا به خطر خواهد افتاد.
[ایلیانا رزلهتینن]: هدف این توافقنامه فراحزبی که توسط دو شاخه کنگره اتخاذ شده، محکم کردن حلقه دور گردن حکومت ایران است.
[سینا علی‌نژاد]: تحریم‌های تازه در کنگره مخالفانی هر چند اندک، ولی صریح‌الهجه داشت.
[دنیس کوسینیچ]: این تحریم‌ها مستقیماً جامعه مدنی ایران را تضعیف می‌کند و به رژیم ایران فرصت می‌دهد نارضایتی داخلی را بیشتر سرکوب کند.
[علی‌نژاد]: بر اساس این طرح شرکت‌ها و افرادی که با صنایع نفت و گاز پتروشیمی و همچنین بانک مرکزی ایران همکاری می‌کنند هدف گرفته خواهند شد، با این حال بعضی نمایندگان می‌گویند این تحریم‌ها هنوز برای منصرف کردن ایران کافی نیست.
[براد شرمن]: امیدی ندارم که این میزان تحریم‌ها کافی باشد. ما در یک دهه اخیر تحریم‌های ضعیف و جسته و گریخته‌ای داشتیم به تحریم‌هایی نیاز داریم که دولت ایران را وادار کند بین برنامه اتمی و بقای خود یکی را انتخاب کند.
[علی‌نژاد]: آقای شرمن در واکنش به اظهارات یک مقام سپاه ‌پاسداران ایران که اخیراً گفته بود هدف تحریم‌ها به خیابان کشیدن مردم علیه حکومت است چنین گفت.
[براد شرمن]: ما مسلماً مایل به سقوط رژیم ایران هستیم. این ممکن است به شکل سقوط شاه باشد که نیازمند حضور میلیونی مردم در خیابان‌های تهران است. بله این یکی از سناریوهایی است که تحریم‌ها قصد به وجود آوردنش را دارند.
[علی‌نژاد]: تحریم‌های تازه در کنگره یک روز پس از تدابیر تازه‌ای که رئیس‌جمهوری آمریکا در نطر گرفت تصویب شد. کنگره و کاخ سفید معمولاً در مورد نحوه برخورد با ایران با همدیگر رقابت دارند، اما گفته می‌شود که این بار همکاری‌های نزدیکی داشتند. مقامات کاخ سفید گفته‌اند که دستور این هفته آقای اوباما برای تحریم ایران در واقع مکمل قانون کنگره است و برای رقابت با آن صادر نشده است. ناظران می‌گویند این که دولت و کنگره‌آمریکا دایم تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع می‌کنند نشان‌دهنده توانایی ایران در دور زدن تحریم‌ها است. به علاوه (نایاک) شورای ملی ایرانیان در آمریکا این تحریم‌ها را زیانبار می‌داند.
[جمال عبدی]: این تحریم‌ها مانعی است بر سر راه پیشرفت اقدامات دیپلماتیک و ایران را به انجام دادن آنچه جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی‌اش انتظار دارد تشویق نمی‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.