سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/ دانشنامه /تاریخی

زندان سلیمان کجاست؟

زندان سلیمان نام کوهی مخروطی و میان تهی در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان است. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه آن (که اکنون خشک شده‌است)به وجود آمده‌است. ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۹۷ تا ۱۰۷ متر می‌باشد و بر فراز آن گودی عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به طور تقریب ۶۵ متر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه این کوه در زمان مانایی‌ها (۸۳۰ تا ۶۶۰ ق.م) نیایشگاه بوده‌است. در اطراف کوه زندان دیو چشمه‌های آب گرم گوگردی متعددی دیده می‌شود که دارای خاصیت درمانی متعددی می‌باشد.

زندان سليما ن كه تپه اي است به ارتفاع يكصد متر از سطح زمين و مخروطي شكل ٬زمان ساسانيا ن محل قربا ني يا نيايش موبدان زرتشتي بوده و البته بقاياي بناهاي دور مخروط زندان سليمان ٬ نشانگر اهميت اين محل مقدس است.

موبدان پس از نيايش در محل واستفاده از برسم حيوان در نظر گرفته شده را براي قرباني به جايگاه مي بردند تا نذر آتشكده كنند. احتمالاً دوهزارسا ل پيش مخروطي كه امروز خا لي از آب است ودر دهانه تپه قرار دارد ٬پر از آب بوده و بقا ياي آ ب انبا رهاي اطراف مخروط نشانگر غيرقابل استفا ده بودن آب اين دهانه ودرياچه درون آن است ؛اما به مرور زما ن وبراثر حجم رسوبات با فرو ريختن دهانه ٬چشمه هاي اين درياچه كه در عمق 100متري قرار داشته اند بسته شده ومخروط خشك شده است.

با وجودگذشت زمانهاي طولاني هنوزهم آنهائيكه براي چندمين بارازاين محل ديدن ميكنند يك نوع رعب آميخته به اعجاب مي شوند.بديهي است در ازﻤﻨﮥ قديم وجود چنين عوامل طبيعي خارق العاده وكم نظير براي بشرطبيعت پرست اثراعجازآميزي داشته است.بشري كه در دشتهاي وسيع براي ايجاد خانه هاي مسكوني بر روي تپه ها و جاهاي مرتفع روي مي آورده؛دراين محل نيز از روي اعتقاد مذهبي خود باعشق و علاقه فراوان وبه منظور آنكه در برابر عظمت ووضع اعجاز آميز اين كوه كه در حدود متجاوز از 150متر ارتفاع دارد و آب ازدهانه اش جاريست سر تعظيم فرود آورند.

نزدیکترین نمونه مشابه به آن کعبه زرتشت در نقش رستم است. اما برج ، زندان سلیمان ساختة زمان کوروش و یا کمی پس از اوست ولی« کعبه زرتشت اثری است از داریوش » .

درمورد کاربرد این بنا سخنان بسیار گفته شده، اما سه نظریه طرفداران زیادی یافته است. یکی اینکه این بنا آتشکده بوده ، دوم اینکه آرامگاه بوده و سوم اینکه محل نگهداری اشیاء بسیار مهم سلطنتی (مثل ردای کورش و تاج و درفش او) بوده است.

از نظر معماری استروناخ با مقایسه با کعبة زرتشت نشان می دهد که این دو تا شباهت ظاهری دارند و در بسیاری از جزئیات، تفاوتهای چشمگیری میان این دو وجود داشته است و در همة این تفاوت ها ، کفة ظرافت و دقت برج پاسارگاد وزین تر است .

خصایص سنگ تراشی و نکات فنی و احتمال ذکر نام کورش در کتیبه ای که بقایای آن را به برج پاسارگاد منسوب می کنند ، همه حاکی از تاریخ میان 540 تا 520 ق.م.است در حالی که جزئیات فنی « کعبه زرتشت » حاکی از تاریخی در حدود 520 تا 500 ق.م میباشد.

واقیعت های مردم

اهالی محل این کوه زیبا را زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند و معتقدند که حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده‌است. این نام نیز به واقعیت و با توجه به نسبت دادن محل به حضرت سلیمان بر این کوه گذارده شده‌است./س

برچسب ها: سیلمان ، زندان ، عشق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.