سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنچه در حیران اتفاق افتاد مستثنیات اشخاص است نه منابع طبیعی

چند روزی است برخی رسانه های گروهی نسبت به تخریب منابع طبیعی استان اردبیل و منطقه حیران اخباری را با عناوین جنگل های اردبیل زیر تیغ سودجویان و سکوت بی معنی مسئولان منتشرکرده اند که علاوه بر تشویش اذهان

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، چند روزی است برخی رسانه های گروهی  نسبت به تخریب منابع طبیعی استان اردبیل و منطقه حیران اخباری را با عناوین: جنگل های اردبیل زیر تیغ سودجویان/ و سکوت بی معنی مسئولان منتشرکرده اند که علاوه بر تشویش اذهان عمومی  جای بسیار تامل دارد. البته این حساسیتی که رسانه ها نسبت به تخریب منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع  نشان می دهند جای بسی مسرت و خوشحالی است زیرا روابط عمومی سازمان جنگل ها رجای واثق دارد که رسانه های گروهی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین با واکاوی چالش ها ومسائل و مشکلات منابع طبیعی خدمات شایان توجه ای  جهت  فرهنگ سازی و حفاظت از این منابع ارزشمند خدادادی  ارائه کرده اند.

روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت اطلاع رسانی به افکارعمومی گفت و گوی جداگانه ای با فرمانده یگان حفاظت، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل و مسئول منابع طبیعی  شهرستان آستارا انجام داده که جا دارد رسانه های گروهی جهت تنویر افکار عمومی  این مطلب را به سمع ونظر مخاطبین و دوستداران منابع طبیعی برسانند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا در این گفت و گو صراحتاً اعلام کرد: آنچه درباره حیران و ساخت وسازهای  این منطقه دررسانه ها به میان آمده ارتباطی به منابع طبیعی ندارد و تماماً در مستثنیات(اراضي ملكي  اشخاص ) بوده است.

توکلی خطاب به رسانه ها گفت: حساسیت رسانه ها در باره  گردنه حیران بسیار بجاست  اما ساخت ویلا در این منطقه اتفاق تازه ای نیست، بارها تیم های نظارتی و بازرسی از استان های  تهران، اردبیل و گیلان از نزدیک  سوابق منطقه و پیشینه آن را بررسی و سرانجام بر دیدگاه ، نظرات و گزارشات منابع طبیعی صحه گذاشته اند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا یادآور شد: درحال حاضر حد و مرز بین اراضی مردم و دولت کاملاً در منطقه حیران مشخص است و منابع طبیعی جهت جلوگیری از تخریب و تجاوز به اراضی ملی و دولتی با احداث پایه های سیمانی و بنچ مارک اقدامات حفاظتی را در منطقه حیران انجام داده است.

مهندس توکلی همچنین خاطر نشان ساخت: در 4 ماهه امسال، به طول 6 کیلومتر بوسیله سیم خاردار منابع طبیعی را محصور کرده است تا عرصه های منابع ملی از دست متصرفین در امان بماند.

این مسئول منابع طبیعی  با بیان اینکه با هرگونه دست اندازی به اراضی ملی در منطقه حیران به شدت مقابله می کنیم به گشت و مراقبت های شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت از سال 87 تاکنون خوشبختانه منابع طبیعی هیچ پرونده تخلفی در این منطقه نداشته است.

**هیچ مجوزی ازسوی منابع طبیعی برای احداث کوره های ذغال صادر نمی شود

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل در پاسخ به ابهامات ایجاد شده در باره تولید زغال در جنگل های این استان گفت: منابع طبیعی  اردبیل تا کنون هیچ مجوزی برای احداث کوره های زغال صادر نکرده  و هرگونه تولید هیزم  در مناطق جنگلی و مشرف به جنگل را در قالب انتشار اطلاعیه ممنوع اعلام کرده است.

علی زمانی افزود: راه اندازی گشت و مراقبت و استقرار پاسگاههای حفاظتی  در گلوگاههای جنگلی  به ویژه در منطقه نیارگ نمین ضریب امنیتی و حفاظتی جنگل های استان اردبیل را دو چندان ساخته است.

این مقام مسئول حفاظت  در ادامه با بیان اینکه از سوی اداره کل منابع طبیعی و همچنین شهرداری استان، تابلوهای متعددی با پیام های رعایت نکات زیست محیطی و حفاظت از جنگل ها و مراتع در گذرگاههای جنگل نصب شده است اما پخش زباله های نایلونی در جنگل های فندقلو را نتیجه بی توجهی  وبی مبالاتی برخی شهروندان و گردشگران دانست که با رها کردن زباله ها  متاسفانه  چهره زشتی از طبیعت را برجای می گذارند.

مهندس زمانی جنگل های فندقلو را یکی از زیباترین جنگل های استان اردبیل نامبرد که با بیش از20هزار هکتار وسعت، جلوه های خاصی به سیمای استان بخشیده  و از اینرو منابع طبیعی استان اردبیل با دارا بودن 70 نیروی حفاظتی  اولویت های اصلی خود را برای حفاظت از این منطقه گذاشته است.

**خلع ید 757 هکتار از اراضی ملی از متصرفین

درعین حال فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان اردبیل درباره  تخریب جنگل های فندقلو صراحتاً اعلام کرد: تمام جنگل های تحت پوشش استان اردبیل از نوع نهال و در حجمی با قطر کم بوده و بلحاظ صنعتی قابل بهره برداری نیست و عمده قاچاق چوب و زغال که در گلوگاهها و جاده های اصلی و فرعی اردبیل کشف و ضبط می شود عمدتاً ازجنگل های استان گیلان صورت می گیرد.

سرهنگ برج ثریا به گشت و مراقبت های شبانه روزی  نیروهای یگان حفاظت در عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت:  یگان درچهار ماهه امسال موفق شد 757 هکتار از اراضی ملی را که توسط افراد سودجو به تصرف درآمده بود از آنان خلع ید و به اراضی دولتی برگرداند.

وی کار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی رسانه ها را ارزشمند خواند، ولی از خبرنگاران استان اردبیل خواست اطلاعات ، مستندات و قضاوت خود را به دور از هرگونه نگرش یکسویه  و بر اساس  رویت  فعالیت ها و اقدامات حفاظتی منابع طبیعی  تنظیم کنند./س


برچسب ها: منابع ، طبیعی ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.