سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به دخالت های اخیر آنکارا در بغداد؛

ترکيه به دنبال احياء امپراتوري عثماني

نويسنده و تحليلگر سياسي ترک با بيان اينکه ترکيه به دنبال احياء امپراتوري عثماني است تاکيد کرد ترکيه در امور داخلي عراق دخالت مي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العالم،"فائق بولوت" درباره سياست آنکارا درباره منطقه کردستان عراق گفت علت دخالت ترکيه در امور داخلي عراق صرفاً  به روابط آن با کُردها و منطقه کرکوک عراق مربوط نمي‌شود بلکه ترکيه پيش از اين، يعني پيش از برگزاري انتخابات سراسري عراق نيز از فهرست العراقيه در اين کشور حمايت کرد. 

وي تصريح کرد در زمان تشکيل دولت ائتلافي به رياست نوري المالکي، نخست وزير عراق، آنکارا در اين باره با آمريکا هماهنگ بود و سياست آن اين بود که تلاش مي کرد فهرست العراقيه و  اياد علاوي، رئيس آن، قدرت را  به دست گيرد.

وي گفت آنکارا بارها در امور مربوط به گروه‌هاي سياسي عراق، چه طايفه‌اي و چه نژادي، دخالت کرده است و به گونه اي درباره آن‌ها رفتار کرده که گويا امور داخلي خود ترکيه است.

فائق بولوت تصريح کرد ترکيه درباره وضع موصل و کرکوک عراق نيز دخالت کرده است و علاوه بر آن، به حمايت از ترکمن هاي عراق نيز اقدام کرده است. ترکيه از تحولات داخلي عراق و اختلاف هاي دولت مرکزي آن با کردستان بهره برداري مي‌کند.

اين تحليلگر سياسي ترکيه درباره سفر احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، به منطقه کردستان عراق و انتقادهاي مسئولان عراقي از او به علت اين سفر گفت وي در اين سفر تلاش کرد چنين نشان داد که سفر وي  درباره مسئله کردهاي سوريه و بحران اين کشور است، اما آنکارا تلاش مي کند تحرکات کردها را در سوريه و ترکيه مهار کند و به طور کلي براي سرنگون کردن آن‌ها تلاش مي کند.

فائق بولوت  درباره دخالت هاي ترکيه در امور داخلي کشورهاي همجوار گفت به لحاظ تاريخي و سياسي ترکيه مدعي است که به دنبال ايجاد امپراتوري بزرگ عثماني نيست، اما در عمل به دنبال احياء امپراتوري عثماني و تسلط بر منطقه است و در اين باره رسانه هاي غربي و کارشناسان غربي و آمريکايي نيز از آن حمايت مي‌کنند.

وي درباره سفر داود اوغلو به کردستان عراق و گفتگوهاي او با مقام هاي کردستان درباره سوريه نيز گفت احتمالاً داود اوغلو تلاش کرد در اين سفر در گفتگو با مسعود بارزاني و ديگر مسئولان کردستان عراق درباره راه‌هاي نابود کردن حزب کارگردان کردستان ترکيه (پ ک ک) گفتگو کند. علاوه بر اين، ممکن است وي درباره مسائل سوريه و تحرکات کردهاي آن و يا مسئله کرکوک عراق با مقام‌هاي کردستان عراق مذاکره کرده باشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.