سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فناوری برق خورشیدی همزمان با صنعت فضایی گام برمی دارد

با پیشرفت و توسعه صنعت فضایی به فناوری برق خورشیدی دست یافته ایم و در حال حاضر این دو فناوری هماهنگ با یکدیگر گام بر می دارند.

رضا اصلانی، کارشناس ارشد هوا فضا در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از فناوری هایی که امروزه در دنیا به سرعت در حال توسعه می باشد فناوری استفاده از برق خورشیدی است.
 
وی افزود: این فناوری تا حد زیادی توسعه یافته و توسعه یافتن فناوری برق خورشیدی ریشه در صنعت فضایی و ماهواره ها دارد.
 
اصلانی اظهار داشت: ماهواره ها در محیط فضا نیاز خود به نیروی الکترونیکی را از نور خورشید توسط پنل های خورشیدی دریافت می کنند بنابراین دانشمندان و مهندسان در دهه های اخیر به تولید برق از انرژی خورشیدی اقدام کردند.
 
اصلانی تصریح کرد: از فناوری صنعت فضایی برای توسعه و ایجاد برق شهری تولید انرژی خورشیدی استفاده های بی شماری شده است به طوری که هر گامی که در تولید برق خورشیدی برداشته می شود در تولید برق شهری تاثیر گذار است.
 
* 80 درصد انرژی، خود در تامین برق از بین می رود
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر هزینه استفاده از برق خورشیدی روی زمین بسیار بالا می باشد و برای کاهش این هزینه باید در فناوری تولید مدارهای سیلیکونی پیشرفت ایجاد می کنیم.
 
اصلانی عنوان کرد: بازده پنل های خورشیدی شهری 20 درصد است و فقط 20 درصد از انرژی خورشید را به برق تبدیل می کند و 80 درصد آن تلف می شود.
 
وی گفت: در ماهواره های موجود در فضا نیز تنها 40 درصد از انرژی خورشید به برق تبدیل می شود و دانشمندان در تلاشند تا بتوانند به 40 درصد تبدیل انرژی دست یابند.
 
اصلانی یکی از دلایل بالا رفتن و افزایش هزینه انرژی خورشیدی را منبع ذخیره یا باتری دانست و افزود: برای کاهش این هزیه نیز نیازمند پیشرفت در صنعت ذخیره توان هستیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در ایران تمامی امکانات مانند شرایط جوی مناسب، انگیزه، دانش فنی، نیاز به انرژی، متخصص و نور خورشید وجود دارد و باید تمامی تلاش خود را برای سرمایه گذاری و اهمیت بخشیدن در جمع مدیران بکار بریم./عط
برچسب ها: ماهواره ، انرژی ، خورشید ، ذخیره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.