به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان پرویز درگی' در همایش 'برندشناسی، كاربرد آن و انتخاب نام تجاری' در اتاق بازرگانی اصفهان افزود:در غیر این صورت رقیبان براحتی از آن ویژگی تقلید خواهند كرد.
وی اظهار داشت:وظیفه یك نشان تجاری ، شناساندن یك محصول و تمایز بخشی نسبت به محصول رقیبان است.
این استاد دانشگاه گفت: نشان تجاری نام، واژه یا نشانه، طرح یا تركیبی از تمام این عناصر است كه به منظور شناسایی كالاها و خدمات یك فروشنده (یا گروهی از فروشندگان) با هدف ایجاد تمایز در عرصه رقابت مورد استفاده قرار میگیرد.
وی اهمیت نشان تجاری از دیدگاه تولیدكننده را شامل ابزار شناسایی و معرفی محصولات با هدف ساده سازی فرایندهای داد و ستد، ابزار حفظ حقوق مالكیت معنوی و ویژگیهای منحصر به فرد آن، نشانگر سطح كیفیت برای مشتریان راضی، ابزار نزدیكی میان محصول و تداعیهای مثبت و منحصر به فرد در ذهن مصرف كننده برشمرد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: انتخاب نام تجاری باید گیرا، رسا و گویا باشد و در ذهن بماند.
وی افزود: نشان تجاری نباید محدودیت قانونی داشته باشد و همچنین باید نشان دهنده ارزشهای موردنظر شركت باشد.
درگی خاطرنشان كرد: باید برای حفظ و اعتلای آگاهی نسبت از نشان تجاری بكوشیم و برداشت ذهنی از كیفیت و عملكرد آن را ارتقا دهیم.
به گفته وی،باید در بخش تحقیق و توسعه به سرمایه گذاری دایمی پرداخته و خدمات فوق العادهای به مشتریان و واسطه ها ارایه شود .
وی وظیفه راهبردی نشان تجاری را نمایش آن و ایجاد تصویر ذهنی در مشتریان عنوان كرد./س