سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

سحرخوانی از آیین سیستان‌وبلوچستان در ماه رمضان است

مراسمی دیرینه تحت عنوان "رمضان خوانی یا رمضونیکه و سحر خوانی" از زمان‌های گذشته در سیستان مرسوم بوده و از نیمه ماه مبارک رمضان آغاز می‌شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، در میان اعمال و عبادات ماه مبارک رمضان بدون شک فریضه روزه همچون نگینی درخشان در این ماه مبارک توجه مسلمانان طالب رحمت الهی را به خود جلب می‌کند که مردم مومن سیستان و بلوچستان نیز از این قائده مستثنی نیستند.

یکی از آداب و رسوم مردم استان سیستان و بلوچستان در ماه مبارک رمضان، "اذان گفتن" بر پشت بام‌ها و بیدار کردن یکدیگر برای سحر است.

«سحرخوانی» و «رمضان خوانی» از آیین کهن معنوی این استان است که همچنان با اندکی تغییر در حال انجام و برگزاری است.رمضان خوانی خاص منطقه سیستان است و در نیمه اول ماه مبارک رمضان تا شب هفتم این مراسم اجرا می‌شود.در آیین رمضان خوانی، بعد از نماز مغرب و عشاء، تعدادی از ریش سفیدان و بزرگان به در منازل رفته و با خواندن اشعاری خاص از مردم طلب چیزی می‌کنند که به دلیل خوش یمن دانستن حضور این اشخاص در منازل، هر کس چیزی به آنها می‌دهد که هر آنچه جمع‌آوری شده در بین فقرا تقسیم می‌شود،‌ البته امروزه حضور بزرگان کم‌ رنگ‌تر شده و اغلب جوانان این کار را بر عهده دارند.آیین سحرخوانی که در استان‌های دیگر نیز با اندکی تفاوت برگزار می‌شود به این نحو است که قبل از اذان صبح، عده‌ای با خواندن اشعاری در مدح حضرت علی و درباره ماه مبارک رمضان بر پشت بام‌ها و کوچه‌ها، مردم را از خواب بیدار کرده و نزدیک بودن زمان اذان صبح را خبر می‌دهند.

رضا صادقی یکی از شهروندان زاهدانی در ارتباط با آداب و سنن مردم استان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: آداب و سنن مردم استان بسیار زیاد است که از قدیم‌الایام در این منطقه انجام می شده ولی امروزه کم کم به دست فراموشی سپرده می‌شود و زیاد به آن توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در گذشته مرسوم بود به خاطر اینکه از ثواب بیشتر در ماه مبارک رمضان بهره ببرند سحرگاه به درب خانه همسایه‌ها می‌رفتند و آنها را برای سحری خوردن بیدار می‌کردند متاسفانه این عمل بسیار پسندیده و زیبا کم کم فراموش شده و جای خود را به داستان‌ها و قصه‌های بزرگترها داده است.

این شهروند اضافه کرد: از دیگر مراسمی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌شد رمضان خوانی یا رمضونیکه بود که تعدادی به درب خانه‌ها مراجعه می‌کردند و صاحب خانه به اندازه وسعش مقداری پول یا خوراکی به آنها می‌داد.

مهدی محمدی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی گفت: یکی از بهترین کارهایی که در ماه مبارک انجام می‌شود افطاری دادن است.

وی افزود: این سنت حسنه توسط مردم مومن و روزه‌دار هر ساله در ماه رمضان انجام می‌شود که نشان دهنده مهمان‌نوازی مردم این منطقه است.محمدی بیان کرد: در کنار سفره‌های افطاری، جلسات قرآن نیز برگزار می‌شود که به برکت سفره‌ها می‌افزاید.وی گفت: مردم با خواندن قرآن به معنای واقعی با خدای خویش راز و نیاز می‌کنند و از او حاجت می‌طلبند.

این شهروند ادامه داد: خوشحالم که باز در این سال جدید به مهمانی خدا دعوت شده‌ام و امیدوارم بتوانم در سال‌های دیگر نیز مهمان خالق یکتا باشم و از فیوضات معنوی این ماه بهره ببرم.مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در زمینه ماه رمضان و آداب و رسوم آن در این استان اظهار داشت: ماه رمضان از ماه‌های پر برکت و ارزشمند است که شامل سه دهه برکت، رحمت و مغفرت می‌باشد.حجت‌الاسلام صفر قربانپور افزود: این ماه، ماه گفت‌وگو با خداست، ماه نزول قرآن و ماهی که آثار اجتماعی آن زیاد است و یقین داریم که جرائم و فساد اخلاقی در این ماه بسیار کاهش پیدا می‌کند.مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هر استانی از آداب و رسوم خاصی در منطقه خود برخوردار می‌باشد گفت: در استان سیستان و بلوچستان آداب و رسوم این مردم را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته مربوط به آداب عرفی است که در بین اقوام و فامیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل برنامه‌های افطار و برنامه‌های عرفی و احتماعی است.

قربانپور بیان داشت: دسته دوم مربوط به سنت های مذهبی است به طوری که در سیستان و بلوچستان به علت اینکه دو مذهب تشیع و تسنن وجود دارد لذا آداب و رسوم بین این دو نیز متفاوت است.

وی افزود: شیعه و سنی هر دو در این ماه به برگزاری جلسات قرآنی و محافل مسجدی اهتمام می‌ورزند به این طریق که به خواندن قرآن پرداخته و در هر روز یا شب، یک جزء از قرآن توسط روزه‌داران قرائت می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اهل سنت در ماه مبارک رمضان در ساعاتی از شب، نماز تراویح را می‌خوانند که در قرائت آن از حافظان قرآنی دعوت می‌شود

.قربانپور تصریح کرد: تشیع نیز در طول شبانه‌روز، نمازهای مستحبی ذکر شده در مفاتیح الجنان را می‌خوانند به ویژه در شب‌های 23 و21-19 ماه مبارک که مصادف با ضربت خوردن حضرت علی (ع) و شهادت آن بزرگوار و شب‌های پر فضیلت قدر است

.وی ادامه داد: در شب‌های قدر، مردم به شب زنده‌داری و عبادت و نماز می‌پردازند و دعاهای ذکر شده در مفاتیح‌الجنان را انجام می‌دهند./س

برچسب ها: زاهدان ، سحر خوانی ، آیین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.