سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختلاف هاي دروني بين شاهزادگان عربستان/ تلاش انگليس براي نجات آل سعود

نويسنده و تحليلگر سياسي از بيروت، با بيان اينکه رژيم عربستان در مسير فروپاشي قرار دارد، اعلام کرد انگليس و آمريکا براي نجات آل سعود وارد معرکه شده اند.

شبکه تلويزيوني العالم، "نضال الحمادي" درباره تحولات عربستان در روزهاي اخير گفت: در کشور عربستان سعودي مشکلات حائز اهميتي وجود دارد و اولين مشکل آن نيز اين است که هدف و مقصد نهايي تحولات کشورهاي عربي عربستان است.

وي گفت ساختار و حکومتي که عبدالعزيز آل سعود با کمک آمريکا در عربستان ايجاد کرد طي هفتاد سال گذشته محور اساسي منظومه عربي در منطقه بوده است.

اين تحليلگر سياسي تصريح کرد اکنون انگليس براي نجات آل سعود طرح بازبيني در ساختار آل سعود را به آن‌ها مطرح کرده است. بر اساس اين طرح، پادشاه و وليعهد بايد از ميان آل سعود باشند و نخست وزير نيز از ميان قبيله ها انتخاب شود. همچنين، بر اساس اين طرح بايد مسئولان امارت‌هاي ديگر نيز از ميان قبايل و مذاهب مختلف در کشور باشند و اسم کشور نيز تغيير کند. علاوه بر آن، دو شهر مکه و مدينه فقط شهرهاي مقدس اين کشور باشند.

وي گفت: عبدالله پادشاه عربستان به شدت با اين طرح مخالفت کرد. آمريکا نيز از اين طرح انگليس حمايت مي کند زيرا آن‌ها مي خواهند از خاندان آل سعود خلاص شوند. پس از مطرح شدن اين پيشنهاد بود که عبدالله، پادشاه عربستان، بندر بن سلطان را به عنوان رئيس سازمان اطلاعات و امنيت برگزيد.

"نضال الحمادي" خاطرنشان کرد: پس از آغاز درگيري ها در منطقه الشرقيه محمد بن فهد، امير  اين منطقه، از گارد رياست جمهوري خواست  تجهيزات و تسليحاتي به منطقه ارسال کند که پس از آن متعب بن عبدالعزيز و محمد بن نايف به منظور نظارت بر استقرار ده هزار تن از نيروهاي گارد ملي در اين منطقه به آنجا فرستاده شدند. علاوه بر آن، تدابير امنيتي و اطلاعاتي شديدي در پيش گرفته شد و پليس پنهاني تشکيل شد. اين تشکيلات پس از تحولات بحرين ايجاد شد.

وي گفت: شبه نظاميان سلفي و تکفيري که خارج از چارچوب هرگونه ارگان نظامي بودند به منطقه الشرقيه اعزام شدند، اما مسئله اي که حاکميت عربستان اکنون از آن هراسان است اين است که حوادث شهر قطيف هر روز تکرار مي شود و  و مانند بحرين در حال خارج شدن از کنترل است. عربستان در بحرين شکست خورد زيرا اشغالگري آن در اين کشور اوضاع را آرام نکرد.

اين تحليلگر سياسي تصريح کرد اوضاع يمن نيز در حال تشديد است و طرح عربستان در اين کشور نيز شکست خورد؛ همه اين مسائل سبب شد که عربستان در منطقه الشرقيه به سختگيري و تشديد قدرت روي آورد.

نضال الحمادي درباره انتصاب بندر بن سلطان به عنوان رئيس سازمان اطلاعات و جاسوسي عربستان و اختلاف هاي داخلي در داخل خاندان سعودي نيز تاکيد کرد در عربستان درباره انتخاب وليعهد اختلاف وجود داشت. در هيئت بيعت درباره سلمان بن عبدالعزيز توافق نظر وجود نداشت، اما پادشاه  او را به عنوان وليعهد تحميل کرد.

وي گفت: وظيفه اصلي گارد ملي عربستان اکنون عامل قدرتي است که فرزندان عبدالله را در قدرت نگه دارد. اکنون سلمان نيز براي به دست آوردن برخي از اختيارات ارتش از پسران پادشاه تلاش مي کند. همچنين پسران نايف بن عبدالعزيز نيز در اين باره درگيري و اختلاف هايي دارند. بنابراين، اين اختلاف هاي دروني بين شاهزادگان عامل اصلي است که انگليس و آمريکا وارد عرصه شده اند و طرحي براي تغيير ساختار حاکميت کنوني مطرح کرده اند تا اين رژيم را حفظ کنند. واضح است که خاندان حاکم اين طرح را نمي پذيرند و نخواهند پذيرفت. بنابراين، اوضاع در اين کشور در مسير فروپاشي قرار دارد. 

نضال الحمادي در ادامه افزود عربستان بر اساس مبناي متفاوت با همه کشورهاي عربي ديگر ايجاد شده است. جهان عرب بر آمده از استعمار است، اما عربستان تنها کشوري است که برآمده از استعمار نيست بلکه به رياست عبدالعزيز آل سعود به عنوان محور براي منظومه عربي ايجاد شده است و در نتيجه فروپاشي آن  به فروپاشي منظومه عربي منجر خواهد شد. ايران و سوريه در اين منظومه مانند عربستان حائز اهميت نيستند و آمريکا و انگليس بر اهميت آن واقف اند. اکنون براي غربي ها اين موضوع مطرح است که اين خاندان ديگر صلاحيت حکومت ندارد. در فرانسه از سال ها پيش اين مسئله مطرح است و در مطبوعات و رسانه هاي آن منعکس مي شود.

وي گفت گارد ملي عربستان در منطقه الشرقيه مرتکب قتل و کشتار خواهد شد. شکست در بحرين و يمن سبب خواهد شد گارد ملي مرتکب قتل و کشتار در منطقه الشرقيه شود.

اين تحليلگر سياسي در ادامه تصريح کرد سرانجام، موج تحرک مردمي گسترده پس از کشورهاي عربي به عربستان خواهد رسيد. تحولات يمن و سوريه تغيير در اين کشور را به تعويق انداخته است. رژيم عربستان براي ماندن در قدرت مرتکب کشتار خواهد شد و در نتيجه شکننده تر خواهد شد. اکنون اين رژيم در جهان عرب و اسلام مورد تنفر است زيرا عمر آن به سر آمده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.