سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژوهشگر عربستاني:

آل سعود از تحرکات مردمي هراسان است

نويسنده و پژوهشگر عربستاني تاکيد کرد رژيم آل‌سعود به علت هراس از تحرکات مردمي يگان‌هاي گارد ملي را براي سرکوب اعتراض‌هاي مسالمت‌آميز مردمي به منطقه الشرقيه اعزام کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، حمزه الحسن درباره اقدام رژيم آل سعود در اعزام نيروهاي گارد ملي به رياست پسر پادشاه اين کشور به منطقه الشرقيه گفت اساساً، گارد ملي در عربستان براي رويارويي با تحرکات داخلي تشکيل شده است زيرا ماموريت ارتش براي حمايت از مرزهاست.  
وي، با بيان اينکه نيروهاي گارد ملي در عربستان از قبيله‌هاي حامي رژيم برگزيده شده‌اند و بيشتر آن‌ها از  منطقه نجد هستند، تصريح کرد پيش از اين نيز هزاران نفر از نيروهاي گارد ملي به منطقه الشرقيه اعزام شده بودند. نوامبر 1979، نيروهاي گارد ملي با مأموريت سرکوب انتفاضه مردم به اين منطقه اعزام شد و شهروندان را که در تظاهرات مسالمت‌آميز شرکت مي‌کردند به قتل رساندند. علاوه بر آن، آن زمان نيروهاي نظامي ديگر مانند تفنگداران دريايي در کنار گارد ملي به منطقه اعزام شدند و بسياري از معترضان را زخمي کردند.
حمزه الحسن تاکيد کرد حضور اعزام نيروهاي گارد ملي عربستان به منطقه الشرقيه پيش از هر چيزي نشان دهنده اين است که اوضاع در آنجا بي ثبات است و نيازي به اثبات اين امر نيست و نيروهاي وابسته به وزارت کشور، مانند نيروهاي ضد تروريست و نيروهاي وي‍ژه قادر به مهار کردن اوضاع نيستند.  
اين نويسنده و پژوهشگر عربستاني، با اشاره به اينکه اوضاع کنوني در شرق عربستان کاملاً متفاوت است، خاظرنشان کرد انتفاضه کنوني مردم در منطقه الشرقيه  بسيار به انتفاضه سال 1979 شباهت دارد. تصور مي کنم که هدف از اعزام نيروهاي گارد ملي تکرار همان تجربه است. سال گذشته بخش هايي از نيروهاي گارد ملي به منطقه الشرقيه اعزام شدند که هدف از آن نمايشي و قدرت نمايي بود، اما اکنون وضع کاملاً متفاوت است و نمايشي نيست. اعزام نيروهاي گارد ملي به منطقه الشرقيه در قالب ادعاهايي مانند حمايت از تاسيسات نفتي و عنوان هاي ديگر مطرح مي‌شود که درست نيست زيرا از سال هاي پيش ارگان ديگري با نظارت آمريکايي ها براي حمايت از تاسيسات نظامي در عربستان تشکيل شده است.
حمزه الحسن درباره علت اصلي نگراني آل‌سعود از تحرکات منطقه الشرقيه گفت  ترس واقعي آل‌سعود کشيده شدن تحرکات و تظاهرات مسالمت آميز مردمي به ديگر نقاط عربستان است و البته نيز چنين نيز خواهد شد و اين امر علت اصلي سبب هراس خانواده حاکم است و نشان دهنده عجز و ناتواني آن است. از اين رو، اولين نيرويي که براي اعزام به اين منطقه به ذهنشان رسيد نيروي گارد ملي بود. اين نيروها  تحت فرمان پسر پادشاه عربستان است و البته رقابت هايي در داخلي آن نيز وجود دارد.
وي در ادامه بار ديگر تاکيد کرد  اوضاع عربستان در حال بدتر شدن است و اعزام نيروهاي گارد ملي به منطقه الشرقيه يکي از نشانه هاي اين وضع است. با وجود اينکه همه بر مسالمت آميز بودن تحرکات مردمي در عربستان اذعان مي کنند، رژيم همچنان بر استفاده از روش هاي خشونت آميز و گلوله پافشاري مي کند. همه روزه در ايستگاه هاي بازرسي به مردم اهانت و توهين مي شود؛ همه روز به سوي آن‌ها تيراندازي مي شود. رژيم هيچ گزينه ديگري در پيش نمي گيرد و نمي خواهد عقب نشيني و اوضاع را آرام کند. رژيم همه روزه بر کشتن مردم اصرار و اجساد آنها را مثله مي کند، همان طوري که بر پيکر شهيد اوجامي صورت گرفت و تصاوير آن‌ها نيز در سايت هاي اينترنتي منتشر مي‌شود.
اين پژوهشگر عربستان تصريح کرد من اطمينان دارم که مردم از فعاليت هاي ضد رژيم حاکم دست برنخواهد داشت. تظاهرات همه روزه ادامه خواهد داشت. مردم بيش از گذشته سازمان يافته تر عمل مي کنند و آماده فداکاري اند.
برچسب ها: هراسان ، آل سعود ، مردم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.