سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نرگسی در مرحله راه اندازی

پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نرگسی با پیشرفت جمعی 99 و 56 درصدی در مرحله راه اندازی آزمایشی قرار گرفت.


   به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،براساس اعلام مدیریت مهندسی و ساختمان شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب این پروژه كه در ردیف پروژه های مهرماندگار است در مرحله تكمیل و آماده سازی برای بهره برداری كامل قرار دارد.

این پروژه با ظرفیت جمع آوری و فشار افزایی روزانه 19 میلیون فوت مكعب گازهای همراه نفت همسو با برنامه های صیانتی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با هدف حفظ محیط زیست از طریق جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و تزریق آنها به میدان نفتی نرگسی طراحی و اجرا شده است.

در این پروژه 10 ردیف الكتروكمپروسور برای جمع آوری و فشار افزایی گازها تا حدود 3 هزار پام (پوند بر اینچ مربع)، یك واحد نم زدایی گاز، خطوط لوله برای ارسال به چاه های تزریقی و تسهیلات سر چاهی مورد نیاز تزریق و یك خط انتقال برق 66 كیلو ولت دو مداره به طول حدود 30 كیلومتر احداث شده است.

همچنین اتاق كنترل، آزمایشگاه مركزی، سامانه ایمنی و آتش نشانی، تجهیزات مخابراتی و امكانات رفاهی از دیگر تاسیسات احداث شده در این پروژه به شمار می آید.

این پروژه با نظارت كارشناسان مدیریت مهندسی و ساختمان مناطق نفت خیز جنوب به صورت ایی.پی.سی (طرح و ساخت همزمان) از سوی یك شركت پیمانكار ایرانی با اعتبار 400 میلیارد ریال از محل اعتبار پروژه های سرمایه ای شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب به اجرا در آمد.

بر اساس مطالعات كارشناسان مهندسی نفت، با تزریق گاز به میدان نفتی نرگسی، علاوه بر آسان تر شدن عملیات تولید، حجم نفت قابل استحصال این میدان به میزان 120 میلیون بشكه افزایش خواهد یافت.

میدان نفتی نرگسی در 30 كیلومتری شمال شهرستان برازجان در استان بوشهر واقع و در سال 1353 كشف شد و در محدوده عملیاتی شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران از شركت های تابع شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

در گستره فعالیت شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب 12 پروژه مهر ماندگار در دست اجرا است كه براساس برنامه زمانبندی تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

از جمله این پروژه ها می توان به احداث واحد بهره برداری و نمك زدایی زیلایی و كارخانه نمك زدایی لب سفید در حوزه عملیاتی شركت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و طرح جمع آوری و تزریق گازهای همراه نرگسی اشاره كرد.

شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب عملیات تولید و فرآورش 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز كشور را در گستره 5 استان در جنوب غرب كشور عهده دار است. /س
برچسب ها: جمع اوری ، گاز ، میدان نرگس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.